Lysere tider i horisonten

Etter flere år med massiv overkapasitet og lavere etterspørsel, kan mye tyde på at ratene i den utbombede tørrbulksektoren skal opp.

Tørrbulk, illustrasjon. Foto: Finansavisen.
Næringsliv

Etter å ha vært inne i det som tidligere Golden Ocean-sjef, Herman Billung, omtalte som det verste markedet siden vikingtiden, begynner utsiktene å se lysere ut. Markedet har nemlig fått fart på seg, og bare de siste to månedene er den ledende tørrbulk-indeksen, Baltic Dry Index opp 45 prosent – riktignok fra ekstremt lave nivåer.Økt kinesisk importPeter Lindström, sjefsanalytiker i det familieeide tørrbulkrederiet Torvald Klaveness, nevner en sterk økning i den kinesiske importen av jernmalm og kull som hovedårsakene til den siste tids kraftige hopp i fraktratene.Kull er en av de viktigste råvarene for tørrbulkmarkedet og utgjorde hele 24 prosent av de globale tørrbulkvolumene i 2015, men grunnet lavere import til Kina og Storbritannia, gikk den globale kullhandelen ned med hele seks prosent i 2015 og la dermed ytterligere press på fraktratene.Kinesiske myndigheter startet nemlig en prosess i 2014 for å bli kvitt overkapasiteten i kullindustrien. Samtidig holdt man kullimporten i sjakk. Kuttene i kullproduksjonen har akselerert i 2016 samtidig som etterspørselen etter kull har vært stigende, noe som har resultert i raskt stigende kullpriser. De økte kullprisene har ført til at Kina har åpnet opp for mer import igjen.Som følge av at Kina åpnet opp for mer import igjen, økte sjøtransporten av kull til landet med 17 prosent mellom mai og juni på årlig basis, og i august økte den med hele 48 prosent.  Analysesjefen forventer også fortsatt økning av kullimporten utenfor Kina, og nevner blant annet sterk importvekst i Sør Øst Asia, men påpeker at det i nærmeste fremtid vil handle om gigantene, Kina og India.  -Veksttakten i den globale handelen av kull vil i det korte bildet være prisgitt den meget volatile veksttakten på innenlandsk kullproduksjon i Kina og India, skriver han.  Importen av jernmalm, den viktigste tørrbulk-råvaren, som står for 29 prosent av det globale volumet, hadde også et dårlig år i 2015, blant annet som følge av lavere byggeaktivitet i Kina. Denne er, ifølge Lindström, også på vei til å ta seg opp igjen, og dermed er det enda et lyspunkt i sikte for etterspørselssiden.Lav flåtevekstTall fra Klaveness-rederiet viser at 2015 hadde den laveste flåteveksten siden 2003 med en vekst på 3,1 prosent. For 2016 ventes en vekst på 2,4 prosent og i 2017 venter Lindström en tilnærmet nullvekst totalt, mens for flere av skips-segmentene, blant annet for de største Capesize-skipene, venter han negativ vekst.Dette betyr forsiktig optimisme for et tørrbulkmarked som har nådd stadig nye bunner de siste årene.Uenige analytikere Analytikerne er på sin side blandet i synet på tørrbulksektoren.I en oppdatert analyse skriver analytikerne i Pareto Securities at de tror på økte rater i sektoren, og oppgraderer Golden Ocean fra hold til kjøp med kursmål på 5,0 dollar per aksje tilsvarende 41 kroner per aksje.«Etterspørselen antas å vokse raskere enn flåtevekst i 2017 og 2018, og vi holder oss til vår forventning om en gradvis bedring i 2017/2018 hvor både rater og skipsverdier ventes å bevege seg høyere. Mens inntjeningen vil være på den svake siden, ser verdsettelsene attraktive ut i de fleste tørrbulk-selskapene på bunnen av syklusen», heter det i oppdateringen.Analytiker i SEB, Ole G. Stenhagen, er mer nøktern i sitt syn på fremtiden og mener at størrelsen på flåten fortsatt er for stor, selv om veksten skulle bli negativ de neste årene. «Det er betydelig ledig kapasitet i den nåværende flåten, noe som betyr at gjeninnhentingen vil gå sakte», heter det i hans seneste analyse av sektoren.Stenhagen har en salgsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på 3,25 dollar per aksje, eller 26 kroner per aksje med dagens dollarkurs.

tørrbulk
torvald klaveness
golden ocean
herman billung
pareto securities
seb
rater
baltic dry
Nyheter
Shipping
Næringsliv