Solgte lys for over 600 millioner

Glamox har flere ben å stå på.

Belysningsprodusenten Glamox melder om et resultat etter skatt på 51,0 millioner kroner i 3. kvartal, mot 57,0 millioner kroner i samme periode i fjor.Resultatet før skatt kom inn på 68,6 millioner kroner, ned fra 77,5 millioner kroner året før.Driftsresultatet falt fra 77,3 til 70,9 millioner kroner, mens driftsinntektene steg fra 572,1 til 601,5 millioner kroner.Driftsmarginen gikk dermed fra 13,5 til 11,8 prosent.Ordreinngangen i 3. kvartal var 617,8 millioner kroner, opp fra 534,1 millioner kroner i samme periode i 2015.Kompenserer for oljebremsGlamox leverer totale belysningsløsninger til yrkesbygg (PBS-divisjonen - professional building solutions) og alle typer maritime fartøy og offshoreinstallasjoner (GMO-divisjonen - global marine & offshore).PBS opplever ifølge selskapet «stort sett gode markedsforhold».- Det hersker imidlertid fortsatt stor usikkerhet i Storbritannia etter Brexit-avgjørelsen. I all vesentlig grad er økning i salg av armaturer med LED-teknologi det som representerer veksten i markedet. Prispresset på LED-produkter er fortsatt stort, går det frem av rapporten.GMO opplever svake markeder sine to hovedsegmenter, Commercial Marine og Oil & Gas.- GMO har klart å kompensere dette gjennom økt ordreinngang innenfor de andre segmentene. Den lave kontraheringen til verftene innen Commercial Marine og Oil & Gas-segmentene over lengre tid tilsier likevel mer krevende ordreinngangsutsikter for divisjonen i årets siste kvartal og spesielt inn i 2017, heter det.Arendal Fossekompani eier 72,5 prosent av Glamox, og stiger 2,2 prosent til 2.800 kroner i onsdagens handel på Oslo Børs.Hele rapporten her.