Varsler dyrere banktjenester

Nordea-topp mener det er kundene og samfunnet som må betale for økte kapitalkrav og reguleringer.

Strengere krav til bankene vil gi kundene dyrere banktjenester, ifølge nytiltrådt leder i Nordeas Corporate & Investment Banking Thorodd Bakken. Han mener regningen må sendes videre til kundene, skriver Dagens Næringsliv.- Vi går gjennom en av de største endringene noensinne som et resultat av finanskrisen. Regulatorer har sagt aldri mer. Aldri mer skal skattebetalere betale for å redde bank- og finansinstitusjoner, sier han til avisen.- Økte kapitalkrav og regulering har skjedd gradvis hele veien siden finanskrisen. Vi vil se effekten av dette mer og mer. Det er først de siste årene vi har måttet ta kostnadene ved dette. Mange av kravene har tikket inn de siste årene og det blir mer fremover, sier Bakken, som mener bankenes økte kostnader får konsekvenser for samfunnet og kundene.- Politikere og de som regulerer bransjen har gjort et bevisst valg. Det er greit, men det har også konsekvenser. Man kan ikke påføre en bransje stivere krav og større kostnader uten at noen må betale for det. Til syvende og sist er det samfunnet, og bankenes kunder som også vil merke dette, påpeker han overfor avisen.Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet er uenig i at det er kundene og samfunnet som må betale.- Forbrukerrådet mener kostnaden ved økte kapitalkrav er noe man betaler for å være aktør i markedet, og det er en kostnad som bør legges på eierne. Hvis man ser på kapitalkravene som en slags inngangsbillett eller en ansvarsforsikring for å få opptre i markedet, er det lettere å se hvem som bør betale kostnaden, sier Jensen til DN.