Eks-redaktør i danske Se og Hør må i fengsel

Den tidligere sjefredaktøren i danske Se og Hør, Henrik Qvortrup, må sone tre måneder i fengsel for ulovlig overvåking av kjente personers kredittkortbruk.

Næringsliv

Se og Hør-saken har fått stor oppmerksomhet i Danmark ettersom det er sjelden kost at flere redaktører og journalister blir tiltalt for metodene de har brukt for å skaffe seg nyhetsoppslag.På tiltalebenken satt tre tidligere redaktører og to journalister, samt en IT-operatør. Fem av dem ble kjent skyldige og dømt til fengsel da dommen falt i Glostrup tingrett torsdag. For tre av dem ble imidlertid hele dommen gjort betinget, dermed slipper de å sone.Den eneste som ble frikjent, var Per Ingdal, som var Se og Hørs konstituerte sjefredaktør i et halvt år i 2009.Alle var tiltalt i forbindelse med at Se og Hør har brukt en IT-operatør i firmaet Nets til å skaffe seg opplysninger om kjente personers bruk av kredittkort.Prins JoachimOpplysningene ble brukt til å lage flere saker, blant annet en om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsreise til Canada i 2008.Qvortrup ble dømt til ett år og tre måneders fengsel, men ett år ble gjort betinget på vilkår av at han utfører samfunnstjeneste. Dermed må den tidligere sjefredaktøren kun sone tre måneder.Aktor hadde lagt ned påstand om to års ubetinget fengsel for Qvortrup, mens forsvaret gikk inn for full frifinnelse både for ham og de andre tiltalte.Strengest straffOgså kilden, Peter Bo Henriksen, må i fengsel. Av alle de tiltalte har han fått den strengeste straffen, ett år og seks måneders fengsel, ifølge Mediawatch .Ifølge dansk TV 2 har han imidlertid valgt å anke dommen, noe også Qvortrup vurderer å gjøre, ifølge Ekstra Bladet.To tidligere journalister, Kasper Kopping og Ken B. Rasmussen, ble dømt til fire måneders betinget fengsel mot at de avtjener 120 timers samfunnstjeneste.Den tidligere sjefredaktøren Kim Henningsen er idømt ett års betinget fengsel.Under rettssaken har flere av de tiltalte erkjent de faktiske forhold, men de har likevel nektet seg skyldige fordi de mener at det de har gjort, ikke er ulovlig.Påtalemyndigheten har på sin side argumentert for at det var snakk om et åpenbart lovbrudd.Eks-sjefer tilstoDe første dommene i saken falt i august. Etter å ha tilstått ble to av Se og Hørs ekssjefer dømt til betinget fengsel. Samtidig vedtok Aller Media, Se og Hørs utgiver, en bot på 10 millioner danske kroner.Man må tilbake til 1970-tallet for å finne eksempler på at en dansk journalist eller redaktør er blitt straffet med fengsel for en redaksjonell vurdering, og da var det snakk om en langt mildere dom. (©NTB)

se og hør
danmark
Nyheter
Næringsliv