Johaug-klær upopulære i Finland

Nordisk direktør i Active Brands, eieren av varemerket Johaug, Øystein Bråta, merker en negativ salgsutvikling i Finland. I Norge går det fortsatt oppover.

Umiddelbart etter nyheten om Therese Johaugs positive dopingprøve økte salget av produkter voldsomt. Tirsdag la Påtalenemnda ned en innstilling om 14 måneders utestengelse for skistjerna. I mellomtiden har salget av Johaug-produkter gått jevnt bra – særlig i Norge.– Salgstallene er gode. Spesielt i Norge. Det er nok en kombinasjon av at det selger mer på høsten og mot vinteren og saken, sier Bråta til NTB.– Det er vanskelig å si om det kun er fordi folk vil støtte henne, men vi ser at støtten hennes er enorm i det norske samfunnet, så det er nok noe av det som ligger bak utviklingen, fortsetter han.I Finland ser de en motsatt utvikling.– I Norge er det bra, i Sverige er det ok, mens i Finland er det veldig dårlig. Man trenger bare åpne en avis i Finland så skjønner man hvorfor. Det er mye innestengt frustrasjon som skal ut, men vi har ingen som returnerer klærne. Mediene er nok skarpere enn de som kjøper dem, forklarer Bråta.Han forteller videre at Active Brands stiller seg bak uttalelsen Johaug kom med i forbindelse med nemndas innstilling tirsdag.– Det er godt å komme et steg videre i saken. Det at hun blir trodd er noe av det viktigste for dem som følger saken. Det er gjort noen tragiske feil, men vi er glade for at Antidoping Norge har konkludert med at Thereses fremstilling av saken er korrekt, avslutter direktøren. (©NTB)


Les også