Toppsjef frykter norske sjøfølk blir for dyre

- Det er tungt, sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore.

Norges fjerde største offshorerederi har 13 av 28 skip i opplag i vinter, har permittert 280 og sagt opp 100 av 1100 ansatte, skriver DN og peker på at selskapet ute av stand til å betjene gjelden på ni milliarder kroner og er på nytt i gjeldsforhandlinger med banker og obligasjonseiere.– Det kan være naboen du må sende hjem. Far og sønn eller et ektepar der begge mister jobben. Det er tungt, nedslående og tøft å sitte i samtaler etter samtale om oppsigelser og permitteringer. Når du må takke farvel til en stor del av arbeidsstokken, er det veldig trist, sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore til DN.Han sier til avisen at han er redd for at krisen i offshore kan kaste enda flere sjøfolk på land.– Det tøffeste er at den norske sjømanns fremtid ser rimelig utrygg ut. PSV-fartøy som har vært på norsk flagg, blir flagget ut. Markedet kan ikke betale for det norske flagget, norske lønninger og norsk lønnssystem, sier Ulstein, som spår en dyster fremtid for norske sjøfolk.– Rederiene tvinges ut av norsk sektor. Når det skjer, er det mange norske sjøfolk som må gå på land, sier Ulstein og påpeker at lønnskostnadene mellom norske og utenlandske flaggede fartøyer er «betydelige».


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også