<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oslo lufthavn taper terreng i Skandinavia

Til tross for at Gardermoen vokste og passerte 25 millioner reisende i fjor, vokser Kastrup og Arlanda raskere.

    Publisert 22. jan. 2017 kl. 08.19
    Oppdatert 22. jan. 2017 klokken 08.21
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 189 ord
    Svein Østerhus

    Oslo lufthavn er i dag Skandinavias nest største etter Kastrup ved København, men foran Stockholms hovedflyplass Arlanda. Dersom de andre fortsetter å vokse raskere, kan Oslos igjen ende som den minste av de skandinaviske hovedflyplassene, skriver Aftenposten.– Oslo lufthavn er i en presset situasjon og har en ulempe med å ha det klart minste trafikkpotensialet av alle tre byene, mener den norske luftfartsrådgiveren Einar Sørensen, som i en årrekke har jobbet tett opp mot det europeiske luftfartsmiljøet i Frankrike.For et par tiår siden, da flyene til og fra Oslo landet og lettet på Fornebu, måtte nordmenn på tur ut i verden ofte mellomlande i København. Men takket være kraftig oljedrevet vekst økte tilbudet fra Oslo, og i enkelte måneder gikk Gardermoen også forbi Kastrup i antall reisende.Arlanda ble forvist til tredjeplassen i 2006, men vokste raskere enn Gardermoen i fjor, med 7 prosent mot 4,5 prosent, og ambisjonene er klare.– Vi skal bli størst i Norden i løpet av tre år. Veksten er stor, flere lavprisselskap har etablert seg, og ikke minst har Norwegian ekspandert kraftig de siste årene, sier pressesjef Ulf Wallin i Swedavia, som eier flyplassen. (©NTB)