Det tilsvarer en økning på 14 prosent, og betyr at netthandelen fortsatt vokser, men at veksten har avtatt noe.Bransjedirektør for Faghandel i Virke, Bror William Stende, sier veksten i løpet av 2016 i stor grad skyldes økt handelsfrekvens.–Det tallene viser er at vi i løpet av 2016 handler oftere på nett, men for noe lavere snittbeløp enn året før, sier han.Spesielt mye ble det handlet i fjerde kvartal, altså rundt juletider. En betydelig større andel av julegavekjøpene ble gjort på nett sammenlignet med året før, og flere valgte i denne perioden å hente varene i butikk fremfor å få dem levert.– Kundene var redde for å ikke få varene i tide hvis de bestilte tradisjonell nettlevering, sier Stende.Organisasjonen påpeker også at såkalte millenials, folk som i dag er mellom 15 og 29 år, i stor grad handler med mobilen. Fire av ti varekjøp på nett ble gjort med mobil i denne gruppen, mot cirka 4 prosent i gruppen over 60.Tallene i Virkes eHandelsbarometer, som er basert på rundt 26.000 årlige intervjuer med forbrukere, viser også at menn handler for mest. I alt handlet de varer til en verdi av omtrent 4 milliarder kroner, mens tallet for kvinner er rundt 3 milliarder.