Tine med rekord-resultat

- Helt nødvendig for å bygge videre konkurransekraft, sier konsernsjef Hanne Refsholt.

Foto: Scanpix

- Resultatet er godt, men på det jevne. Etter flere år med sterk resultatforbedring var utviklingen stabil fra 2015 til 2016. Resultatet er godt, men heller ikke bedre enn det vi trenger for å bygge konkurransekraft i et skiftende forbrukermarked i årene som kommer, sier konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt, i en pressemelding.Årsresultatet på 1,6 milliarder for 2016 er det beste de har lagt på bordet noen gang. Fjorårets driftsinntekter var 22,6 milliarder kroner i Tine, og utgjør en økning på 1,4 prosent sammenlignet med 2015. Driftsresultatet var på sin side 1,9 milliarder kroner. Dette inkluderer en positiv engangseffekt på 245 millioner kroner, fra endring i uførepensjonen i fjerde kvartal 2016. Driftsresultatet uten den positive engangseffekten ble 1 716 millioner kroner, en vekst på 2,3 prosent fra 2015.Forbedringer for 180 millionerTine har hatt sterkt fokus på forbedring av drift og organisasjonen. Det ble gjennom 2016 realisert forbedringseffekter tilsvarende 180 millioner kroner, som ga et sterkt bidrag årsresultatet. I tillegg, har Tine opplevd verdivekst for hvit- og brunost, i tillegg til styrket resultat i deres datterselskaper.For meierivirksomheten i Norge var det vekst både for totalkategoriene og for Tine i fjerde kvartal, mens veksten var svakere enn totalkategoriene. Det var faste hvitoster og søtmelk som var Tines drivere for verdivekst i fjerde kvartal.Vekst i ostespisingen Ostekonsumet har fortsatt å øke i Norge, men med en lavere fart enn tidligere. Forbruket av ost (inkludert import) per capita i 2016, var på over 19 kilo – en økning på 0,9 prosent fra 2015. Siden 2013 har veksten per capita vært på 5,2 prosent. Samtidig har konsumet av søtmelk uten smak per capita blitt ytterligere redusert i 2016, med en nedgang på 1,8 prosent sett mot 2015. Dette er riktignok en bedring fra året før, da nedgangen var på 2,4 prosent.- I Tine har vi også hatt et bra år for brunost. Med en verdivekst på 1,6 prosent ser vi at den store kampanjen med Moods of Norway hadde effekt. Osten kom i emballasje med nye farger, noe som aktualiserte merket og ga en positiv utvikling, sier Refsholt.Konsernstyret i Tine vil overfor årsmøtet innstille på en etterbetaling på 66 øre per liter levert melk i 2016. Dette utgjør i gjennomsnitt 88 000 kroner per melkeprodusent i TINE. Etterbetaling og betaling for melk gjennom året utgjør en samlet melkepris på 5,69 kroner per liter levert melk i 2016, en økning på 8 øre (1,4 prosent) fra 2015.Her kan du lese hele rapporten.


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker