Tine skal selge brus

Tine begynner nå å selge brus. Det kan gi lille Roma Mineralvannfabrikk på Lillestrøm et oppsving.

(Finansavisen): Helt siden 1920 har Roma Mineralvannfabrikk forsynt folk i nærområdet med brus, kan Finansavisen fortelle.Det startet med ingefærøl og sitronbrus. I dag er Asina fabrikkens største produkt, sammen med Ingefærøl og Flux Soda. I tillegg kommer en rekke andre egne merker, samt amerikanske RC Cola, som produseres på lisens.– Vi har alltid vært en lokal leverandør. Vi leverer våre produkter i det nære østlandsområdet, sier Katrine Bergersen Klemp, som er salgs- og markedssjef og en av eierne i Roma Mineralvannfabrikk, til Finansavisen.Nedslagsfeltet blir nå kraftig utvidet. Den lille brusfabrikken inngikk i går en samarbeidsavtale med Tine Partner, som skal selge Romas produkter i storhusholdningsmarkedet over hele Norge.– Tine gjør det mulig å være liten i en stor verden. Dette gir oss en unik mulighet til å komme ut til Tine Partners kunder over hele landet, sier Klemp til avisen.Melk, iste, vann og brus– Hvorfor skal Tine begynne å selge brus?– Kjernevirksomheten vår er meieriprodukter, men vi ser at våre kunder ønsker å kjøpe flere produkter innen drikke. Brus er en stor kategori i storhusholdningsmarkedet. Fra før har vi, i tillegg til melk, en rekke produkter innen drikke, samt en distribusjonsavtale på vann med Isklar, sier direktør Terje Døsrønningen i Tine Partner til Finansavisen.– Vi ønsker å løfte frem mindre produsenter. Man finner blant annet produkter fra cirka 100 småskalaprodusenter av ost i våre biler, fortsetter han overfor avisen.Tine Partner selger sine og andres produkter til hoteller, restauranter, kantiner og institusjoner over hele landet. I fjor beløp det norske storhusholdningsmarkedet seg til 25,2 milliarder kroner, og Tine Partner er en betydelig aktør i dette markedet.– Roma Mineralvannfabrikk har fantastiske produkter, et bredt sortiment og lang historie. Dette minner mye om Tine, mener Døsrønningen.– Et stort løftRoma Mineralvannfabrikk har økt omsetningen år for år i en årrekke. I 2014 investerte fabrikken i nytt produksjonsutstyr. Omsetningen økte med henholdsvis 12 og 15 prosent i 2015 og 2016. I fjor ble det produsert cirka 4 millioner flasker, og omsetningen endte rundt 50 millioner kroner.– Hva vil avtalen med Tine Partner bety for veksten fremover?– Avtalen gir et stort løft for en liten aktør som oss. Håpet er at den skal bidra til enda bedre vekst enn i de to foregående årene, sier Klemp til Finansavisen.


Les også