<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hver fjerde nettannonse er datastyrt

Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene.

    Publisert 20. apr. 2017 kl. 06.07
    Oppdatert 20. apr. 2017 klokken 06.08
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 118 ord

    I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge, mens det tradisjonelle annonsesalget på nett var på 2,1 milliarder kroner, skriver Klassekampen og viser til tall fra svenske Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Mediebyråforeningen ser den samme tendensen. I deres marstall utgjorde programmatiske annonser 24 av salget på nett.– Den store fordelen med programmatisk reklame er at den kan spisses direkte mot målgruppen, sier Victoria Schultz, som er konsern­direktør for salg og marked i Amedia.– Det er en veldig effektiv og viktig reklamekanal for våre annonsører, og jeg tror vi fortsatt kommer til å se en økning i andel benyttede midler på dette, sier daglig leder Maria Aas-Eng i mediebyrået Red Media Consulting.(©NTB)