Nav-ansatte vil fortsatt ha drop-in for brukere

Nav vil ikke ha brukere inn på kontorene med spørsmål lenger, men de ansatte protesterer mot pålegget om å henvise til digitale løsninger, skriver Klassekampen.

Fra 3. april reduserte Nav muligheten til å be om hjelp på Nav-kontorene uten å ha et avtalt møte, annet enn ved akutte tilfeller. Brukere blir i stedet bedt om å ringe eller ta kontakt over internett. I en rapport fra Nav i januar het det at flere ansatte gruet seg til de ikke lenger kunne hjelpe brukerne direkte.– Per dags dato har jeg ikke lov til å veilede brukere om regelverk, selv om det er et felt jeg kjenner godt. Jeg er nødt til å henvise videre, sier Reidar Mysen, tillitsvalgt for Norsk Tjenestemannslag (NTL) ved Nav Grünerløkka og styremedlem i NTL Oslo, til Klassekampen. Han mener denne standardiseringen vil gå ut over brukerne, og han vil ha en garanti om at veiledere ikke blir sanksjonert om de velger å bruke skjønn i saker.Tjenestedirektør Kjell Haugvik i Nav erkjenner at endringene er krevende, men sier god service i dag betyr gode digitale løsninger.– Det er en betydelig overgang for både brukere og ansatte, og noen medarbeidere føler nok at deres arbeidsområde forsvinner inn i nye tjenester og heller ville foretrukket å gjøre det på gamlemåten.(©NTB)


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker