Han tjente 100 millioner kroner i fjor

Eneeier Jørgen Jørgensen tjener svært godt på Norrøna. Nå siktes det mot milliardomsetning innen få år.

(Finansavisen): Norrøna solgte klær for 570 millioner kroner i fjor, og satt igjen med nesten 100 millioner før skatt. Nå skal topplinjen dobles innen 2020, skriver Finansavisen.- Vi lener oss ikke på gårsdagens suksess. Er det noe vi har respekt for, så er det de raske endringene som skjer. Digitalisering og teknologi står sentralt, sier viseadm. direktør i Norrøna, Nina Olufsen, til avisen.EksportEtter et svært godt fjorår, ser trenden ut til å fortsette i 2017. I en bransje med ekstrem konkurranse og prispress, har eneeier Jørgen Jørgensen ifølge Finansavisen klart å skape en vekstvinner som leverer svært gode resultater.Norrøna har fortsatt en eksportandel på rundt 35 prosent, noe som er lavere enn man hadde håpet for noen år siden. Det skyldes delvis at selskapet fortsatt vokser sterkt i Norge.- I fjor hadde vi god utvikling i flere av våre eksportmarkeder, og innsalget for vinteren 2018 viser enda sterkere vekst i utlandet med over 40 prosent i Tyskland blant annet, forteller Olufsen til avisen.Norrøna har i dag 17 egne butikker, hvorav fem i Sverige og resten i Norge, og litt under 30 prosent av omsetningen skjer gjennom egne butikker. Selskapets nettbutikk vokste i 2016 med 40 prosent, men står bare for knappe 10 prosent av totalsalget.Flytte hjemNorrøna har ifølge avisen hatt som målsetning å nå 1,2 milliarder kroner i omsetning innen 2020, men ligger nå ett år bak dette skjemaet.Meningen er at det meste av denne veksten skal komme fra eksport. En annen fremtidstanke er å flytte produksjon hjem til Norge. Det er mange fordeler med å ha produksjonen så nærme som mulig, og flere selskaper har flyttet produksjon tilbake til Europa.- I dag er det mulig å lage en bil ved hjelp av roboter, og da skulle man tro at det vil bli mulig å lage mesteparten av en jakke med roboter også. Dette er ting vi allerede har startet å tenke på, men det er selvfølgelig langt frem. Det hadde vært fint å ha produksjon i Norge når vi fyller 100 år i 2029, sier leder for butikkdelen i Norrøna, Espen Falck Engelstad, til Finansavisen.