Det brasilianske rederiet CBO skal utstyre en av sine eksisterende forsyningsskip med en ny patentert dual draglink subsea kran (DDC) fra Rolls-Royce. Det blir verdens første leveranse av en kran som er utviklet for bruk av både fibertau og stålvaier, fremgår det av en melding fra Rolls-Royce Marine.Kranens skal installeres på fartøyet CBO Manoella, som nå blir ombygget fra PSV til en RSV (ROV Support Vessel), og skal inn i et tre år langt oppdrag for det brasilianske oljeselskapet Petrobras. Kranen har aktiv hiv-kompensering (AHC), det vil si at den kompenserer for bølgebevegelser i båten, og den er designet for sikker og effektiv håndtering av moduler i offshore subsea-operasjoner. – Dette er et av to fartøy som CBO nå bygger om fra PSV til RSV, og vi er veldig fornøyde med fleksibiliteten som kranen fra Rolls-Royce gir. En hybrid-løsning med bruk av enten fiber eller stålvaier, gjør at CBO Manoella er forberedt til å ta på seg en større variasjon av subsea-oppdrag i fremtiden, sier Marcelo Martins, teknisk direktør hos CBO.Hybridkranen som er bestilt av CBO har en løftekapasitet på inntil 50 tonn og kan operere på dybder opp til 3.000 meter.Hybridkranen fra Rolls-Royce vil bli levert i tredje kvartal i år. Ordren omfatter komplett kransystem, inkludert CTCU, kabin og kontrollsystem.