Radiosmell på 44 millioner

Lokalradioene har siden i fjor mistet driftsinntekter på 44 millioner kroner. 

Publisert 10. juli 2017 kl. 06.48
Oppdatert 10. juli 2017 klokken 06.48
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 171 ord
Radio Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix .
- Det er et dystert bilde, sier Pål Lomeland til Dagens Næringsliv, daglig leder i Norsk lokalradioforbund.På bare ett år har norske lokalradioer mistet 44 millioner kroner i driftsinntekter. 2015 var en opptur for lokalradioene, men i fjor falt inntektene ned til 280 millioner, viser en ny rapport om lokalkringkasterne fra Medietilsynet.Siden 2009 har omsetningen i norske lokal-tv-kanaler falt fra 174 millioner kroner til 30 millioner i 2016, ifølge DN.- Synkende inntekter, hardere konkurranse i lokalmarkedet og bredere kanaltilbud i kringkastingssektoren i kombinasjon med ny teknologi er årsaken til at lokalradiokanalene nå sliter, sier Lomeland til avisen.Reklamepengene krymperIfølge DN sank bingoinntektene i løpet av 2016 fra 51,2 til 48 millioner. Inntektene fra gaver og frivillig lisens falt fra 15,3 til 12,4 millioner. Kronemessig er tapet av reklameinntekter størst, med et fall fra 231 til 194 millioner kroner mellom 2015 og 2016.23 millioner av fjorårsfallet i reklameinntektene skyldes at Bauer Media, som eier kanaler som Radio Norge, Radio Rock og Kiss, innstilte sendingene sine i fm-nettet i 2016, og dermed sa opp seks konsesjoner.