På toppen av Nordkalotten, på den 69. breddegrad, er det lite som vitner om sommertemperaturer eller netter badet i midnattssol. Regnet har høljet ned i ukevis og kvikksølvet kryper sjelden over doble siffer. Likevel er Kåre Tannvik (64) og Kirkenes Snowhotel i full sving med å ta imot sommerens turistbølge, skriver Finansavisen.– Det er nesten storm her, men turistene tar på en regnfrakk og kommer likevel, sier han.Utgiftspost ble inntektskildeEgentlig er det vintersesongen, med nordlys, isbar og krabbefiske som trekker turistene hit, mens sommerhalvåret i hovedsak har vært en utgiftspost. Hotellet driver med sledeutleie for rike Hurtigruteturister, og har til enhver tid 180 huskyer i stallen. Men et hundretalls hunder innebærer både mye arbeid og høye utgifter. Med turistene kom muligheter Tannvik visste å utnytte.– Sommeren er et mareritt for hundene. Det er som å sette en idrettsmann på McDonalds, sier han.– Hundene må være løs ti timer pr. uke, og de er konstant gira. Vi fant ut at folk elsker hundene. De kysser og klemmer dem, så hvorfor ikke la turistene gå med hundene i bånd?Tannvik tok kontakt med Hurtigruten om å tilby turistene som går i land Kirkenes en mulighet til å få seg en guidet huskey-tur i fjellet. Ifølge gründeren, har responsen så langt vært overveldende.– Turistene betaler 750 kroner for å gå på tur med dem. Hundene får mosjon, mens jeg flirer fordi jeg får dekket kostnadene til fôr og stell. Det er bare vinn-vinn, sier han.MillionøkningHotellet har ingen gullkraner, ingen bidé eller kunstige golfbaner. Kun iltre hunder, fisketegner og oljehyre. Men hvite duker til middag skal det riktignok være. Litt luksus må til. Fra Tannvik er det klar tale hvorfor han tror luksusturismen i nord vokser, og hvorfor de kommer. Det handler om å tilby noe ekte.– For urbane mennesker som kommer fra Singapore, Manhattan eller London, er dette en annen verden, og bra for dem, mener Tannvik.– På luksushotellene står de som dukker i kroker og nikker til dem, med slips, sleik og pussede sko. Her blir de behandlet som alle andre, og aktivitetene får frem barnet i dem. De kaster snøballer og lager snøengler om vinteren, og hundeførerne de møter har samekniv, går i kjeledress og lukter hund. De blir sjokkerte, men de elsker det. Det er reiseliv uten maskara.Tannviks upolerte opplevelser er med årene blitt en turistmagnet. Med huskey-leie året rundt, kongkrabbefiske som omsetter for 3.000 kroner pr. krabbe, og hotellrom med utsikt over det ville Barentshavet, går gründeren mot en rekordsommer.I fjor omsatte hotellet for 32 millioner kroner. I år forventer han en solid økning til 43 millioner. Foruten store besparelser på hundenes utgiftsside, tror han hovedgrunnen til de gode tallene er at turistene er ute etter opplevelser som gir inntrykk. Den etablerte luksusturismen er blitt for lik.– Det er ingen som kommer til Norge på grunn av danskebåten. Turistene kommer for å møte tullingene. Det originale. Dessverre har reiselivsnæringen vært alt for definert av hoteller og flyselskaper