Å utvikle produkter og tjenester som sikrer NTB nye inntekter, blir hovedoppgaven for den påtroppende NTB-sjefen.– Den store utfordringen er å sikre nye inntekter. Å bare kutte i utgifter gjør at greinen knekker til slutt, sier Storvik.NTB som konsern leverte et resultat på 20 millioner kroner før skatt i fjor, men bare en halv million skrev seg fra den tradisjonelle nyhets- og bildetjenesten. Resten kom fra datterselskapene Universum, Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Retriever.– Å bruke av dette overskuddet for å finansiere nyhetstjenesten er en kortsiktig løsning. NTB må ha en sunn og god drift på alle områder, sier Storvik.150 år42-åringen tiltrer mandag som ny sjefredaktør og administrerende direktør i NTB. Fire dager senere markerer bedriften sitt 150-årsjubileum.– NTB er ingen sidrumpa 150-åring. Byrået har en sterk posisjon og har klart å fornye seg, ikke minst ved å etablere nye tjenester som kundene kanskje ikke engang innså at de hadde behov for, sier den nye toppsjefen.I en fersk bok om NTBs historie skriver Alf R. Jacobsen at byråets grunnleggende problem står uløst etter 150 år.– Hvem skal betale for leveransen av saklige og objektive nyheter hvis papiravisene svekkes og blir borte? spør han.– Dersom det fantes et enkelt svar på det spørsmålet, så hadde problemet alt vært løst, svarer Storvik.Flere muligheterDen nye NTB-sjefen ser fordeler og ulemper med å ha eiere som også er kunder av byrået.– Det kan være krevende, men samtidig solid fordi vi har eiere som er opptatt av NTBs produksjon og forstår seg på det vi driver med.Hvor vidt det er aktuelt å gjøre NTB om til en stiftelse eller søke offentlig støtte over statsbudsjettet, vil han ikke kommentere.– I utgangspunktet mener jeg vi skal holde alle muligheter åpne, sier han.Nye tjenesterI tillegg til den tradisjonelle bilde- og nyhetstjenesten har NTB de siste årene levert nye produkter blant annet innen automatisering og sportsresultater. Denne utviklingen vil fortsette, varsler Storvik.– Jeg har som ambisjon at NTB skal bli en enda viktigere leverandør av nyheter. Da må vi levere tjenester som kundene etterspør og er villig til å betale for, sier han.– Viktigere enn noen gang42-åringen fra Vestvågøy i Lofoten kommer fra jobben som prosjektleder for OL-satsingen i Discovery, og har blant annet erfaring som sjefredaktør i Nationen, informasjonsdirektør i Posten og journalist i NRK.– Jeg gleder meg til å ta fatt i jobben, sier Storvik. Han insisterer på at NTB har livets rett.– Behovet for redaktørstyrte medier har aldri vært større. Og mediene har behov for mer stoff, samtidig som det blir færre journalister, sier Storvik.(©NTB)