<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukerombudet mener sugardaddy-reklame er ulovlig

Forbrukerombudet konkluderer med at reklamen for et datingnettsted som lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold til såkalte sugardaddies, er ulovlig.

    Publisert 7. sep. 2017 kl. 11.36
    Oppdatert 7. sep. 2017 klokken 11.36
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 222 ord

    – Reklamen oppfordrer blant annet kvinnelige studenter til å innlede intime relasjoner til rike menn mot økonomiske kompensasjoner. Og mens kvinnene er avbildet lettkledde, fremstilles mennene som vellykkede og suksessfulle. Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.Endring eller stansOmbudet har mottatt en rekke klager på reklamen for nettstedet Rich Meet Beautiful og krever nå at selskapet Digisec Media Limited, som står bak reklamen, stanser markedsføringen på alle flater – både reklameplakater, YouTube, Facebook og på nettsiden.– I denne saken er det snakk om klare lovbrudd og en reklame som opprører og støter mange mennesker. Vi forventer nå at selskapet bak den ulovlige markedsføringen stanser denne, sier Haugseth.Ombudet krever at markedsføringen endres eller stanses så snart som praktisk mulig, og senest innen fredag 8. september klokken 12.Ingen samvittighetskvalerNTB har ikke lyktes i å komme i kontakt med Sigurd Vedal, som står bak nettsiden, og dermed er det uklart om Vedal kommer til å rette seg etter Forbrukerombudets krav. Til universitetsavisa Universitas uttalte Vedal mandag at han ikke har noen moralske innvendinger mot tjenesten.– Jeg har ingen samvittighetskvaler. Rich Meet Beautiful er en nettside der 75 prosent av medlemmene er kvinner som søker suksessfulle menn. De kommer til oss. Jeg er veldig miljøbevisst, og jeg hadde fått dårligere samvittighet av å kjøre bensinbil, sa Vedal.(©NTB)