- Heftig musikk øker salget

Foto: Scanpix

Rask musikk løfter omsetningen til nye høyder, mener forsker.

Når det er stinn brakke i butikken, vil raske, heftige toner over lydanlegget, motvirke tendensen til å bruke mindre penger, mener Klemens Knöferle, førsteamanunensis ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.Faktisk får det oss til å legge på enda flere varer i handlekurven. Du blir sannsynligvis påvirket både av de andre i butikken og hva slags musikk som blir spilt over høyttalerne.Knöferle har gjennomført studier av seks dagligvarebutikker i ulike deler av Oslo, hvor butikkene var under 100 kvadratmeter. Forskeren og kolleger gikk gjennom mer enn 43.000 handler.Noen ganger satte de på rask, fengende musikk som Lady Gaga eller Taylor Swift. Andre ganger fikk kundene høre rolige ballader, og noen ganger slo de også musikken av. Konklusjonen er at kundene bruker mest penger når heftig musikk dundrer ut over lydanlegget i butikker fylt opp av andre kunder. Vi plukker med oss flere varer. Rolige ballader hadde ingen effekt på omsetningen. Studien viser også at vi legger igjen minst penger når det er få andre kunder i butikklokalene.