Som vi skrev torsdag kan det nå påregnes mer kø vestover fra Lysaker, hvis da ikke den nye rushtidsavgiften (se under) effektivt løser det problemet. Men billig blir det ikke.De to tiltakene er en del av omfattende endringer i transportsystemet i og mellom Oslo og Akershus som kommer i starten av oktober.Det nye kollektivfeltet på E18 er en prøveordning som partene i de to fylkene er blitt enige om i Oslopakke 3.– Bussene stamper i samme kø som bilene på denne strekningen. Vi bedrer nå framkommeligheten for kollektivtrafikken, sier seksjonsleder Marita Birkeland i Statens vegvesen til NTB.Målet er redusere biltrafikken med 20–25 prosent, bidra til redusert luftforurensning og gi utrykningskjøretøyer bedre fremkommelighet.Søndag innføres også den nye rushtidsavgiften i Oslo. Den vil gjøre det dyrere å passere bomringen rundt Oslo i rushtiden og samtidig differensiere mellom diesel- og bensinbiler.Fjellinjen opplyser at fra 1. oktober 2017 vil passeringer som registreres i tidsrommet mellom 06.30 - 09.00 og 15.00 - 17.00 på hverdager bli belastet med rushtidstillegg. Rushtidstillegg skal ikke kreves inn på helgedager, offisielle fridager, julaften, nyttårsaften og onsdag før påske og i juli måned. Slik blir de nye avgiftene i bomringen rundt Oslo