Netthandelen skyter fart

Men nordmenn bruker fortsatt 86 av 100 kroner på handletur i norske butikker, viser tall fra Virke.

netthandel pc.jpg
Næringsliv

Mens 86 prosent av handelen gjøres i norske butikker, står netthandel, grensehandel og fysisk handel i utlandet for de resterende 14 prosentene.Ikke overraskende øker netthandelen kraftig – av to grunner:– Konsumentene forventer å kunne kjøpe varer på nett samtidig som tilbudet på nett øker, skriver Virke i rapporten.Nær halvparten av den handelen som ikke foregikk i norske butikker, var netthandel i 2016.UtfordringerFlere tall gir åpenbart grunn til bekymring for tradisjonelle, norske butikker: I perioden 2011–2016 har netthandelen til utlandet økt med hele 225 prosent. Nordmenns varekonsum i utlandet har økt med 62 prosent i samme periode.Disse trendene gjør at norsk handel taper markedsandeler til utlandet.– Utviklingen i disse handelskanalene gjør at konkurransebildet innen varehandelen endres fra å være en lokal og nasjonal konkurransearena til i mye større grad å bli en global konkurransearena, heter det i rapporten.Kjeder på nettAndelen av de fysiske norske butikkjedene som også har nettbutikk, har økt hvert år siden 2015. I år har 65 prosent av kjedene nettbutikk, og veksten i netthandelen er dermed både tilbuds- og etterspørselsdrevet.Tallene viser at den totale handelen har økt jevnt og trutt siden 2010, til tross for oljeprissjokket som rammet norsk økonomi i 2014.Selv i fjor, da nordmenns reallønn falt, økte forbruket, noe som ifølge Virke skyldtes at folk sparte mindre, men fortsatte å kjøpe varer og tjenester.I årene 2011 til 2016 har den totale handelen i Norge, med unntak av netthandel, grensehandel og nordmenns varehandel i utlandet, økt med 3,1 prosent.(©NTB)

netthandel
nordmenn
shopping
virke
Nyheter
Næringsliv