Ni av ti kjenner Nyt Norge-merket

Ni av ti forbrukere kjenner til Nyt Norge-merket, og nesten like mange sier merket gjør det enklere å velge norsk mat og drikke.

Tallene kommer fra en undersøkelse gjennomført av Matmerk, som står bak merkeordningen, skriver Nationen.Av 1.000 spurte, svarte 88 prosent at de kjenner merket og 83 prosent at Nyt Norge-ordningen gjør det enklere å velge norsk mat.Nesten halvparten sier de velger norsk dersom de kan, og hver tredje forbruker ser etter merket i butikken.– Det er et veldig godt tall. Dette er de som aktivt jakter på og ser etter Nyt Norge-merket, sier Matmerk-direktør Nina Sundqvist. For seks år siden var det bare én av seks som søkte aktivt etter Nyt Norge-produkter.– Jeg er i det hele tatt veldig godt fornøyd med tallene i undersøkelsen, sier Sundqvist. I undersøkelsen er folk også spurt hvorfor de velger norsk i matbutikken.– Svaret er ikke først og fremst fordi de tror det smaker bedre. Forbrukerne er først og fremst opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser, både i landbruket og i industrien, forteller Sundqvist.(©NTB)


Les også