Annonsørene ikke spurt om råd om ny TV-måling

Annonsørforeningen er ikke blitt konsulterte i forbindelse med at målingene av TV-titting endres. Foreningen kritiserer prosessen rundt omleggingen.

Fra nyttår skal analysebyrået Kantar TNS også registrere strømming og nettvideo i tillegg til tradisjonell lineær TV. Denne uken skrev Dagens Næringsliv at de mindre TV-aktørene ikke har vært fornøyd med hvordan omleggingen har vært styrt.Nå skriver avisen at også Annonsørforeningen er kritisk til det direktør Jan Morten Drange kaller «firerbanden». TV 2, TVNorge-eier Discovery, TV3-eier MTG og NRK har bestilt den nye målingen og sittet i styringsgruppens om definere oppdraget til Kantar TNS.– Fra utsiden ser det her ut som styringsgruppen har sittet usedvanlig tett på kortene denne gangen. Normalt i slike prosesser pleier vi som representant for annonsørene både å bli konsultert og orientert. Det har vi ikke blitt i denne omgang, sier Drange.Lene Granlund Bredahl i MTG leder styringsgruppen. Hun sier de ikke har valgt bevisst å ikke inkludere annonsørene.– I en ideell verden ville vi hatt bedre tid og involvert alle aktører som ønsker å være en del av prosessen. De som har tatt kontakt med styringsgruppen, har fått møter, sier Bredahl og legger til at hun mener de nye TV-målingene vil komme annonsørene til gode.(©NTB)