<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Konkurransedirektør kritisk til dab-monopol

Direktør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet mener dab-omleggingen har gitt de riksdekkende kommersielle kanalene mulighet til å kjøpe seg fri fra konkurranse.

    Publisert 22. des. 2017 kl. 06.35
    Oppdatert 22. des. 2017 klokken 06.38
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 195 ord

    MTG og Bauer Media har ifølge Aftenposten inngått leieavtaler med Norkring for hele kapasiteten i det kommersielle riksdekkende nettet fram til 2032. Det vil gjøre det vanskelig for andre å etablere seg, sier Sørgard til Dagens Næringsliv.– Det er ikke mange nisjer igjen som det vil være interesse for nye aktører å prøve seg i. Dermed har de store kommersielle kanalen effektivt stengt ute potensielle utfordrere og fått mulighet for å kjøpe seg fri fra konkurranse, hevder Sørgard. Han mener overgangen kunne bidratt til økt konkurranse og mer mangfold i radiomarkedet.– Her hadde man en unik mulighet, men det ble ikke noe mer konkurranse. Det er eiermangfoldet som har tapt, selv om vi har fått mange kanaler, sier Sørgard.NRK har 15 av de 30 dab-kanalene. De øvrige er delt mellom MTG og Bauer Media med hovedkanalene P4 og Radio Norge.– Vi har ønsket flere aktører inn i prosjektet og jobbet aktivt for å få flere med. Da nettet skulle bygges ut, var det ingen andre enn P4 og Bauer Media som var villige til å stille de økonomiske garantiene Norkring krevde, sier daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge, som opererer det riksdekkende kommersielle dab-nettet.(©NTB)