Brødboksen.no legger ned

- Vi visste at kampen mot matvaregigantene ville bli svært tøff, skriver Arnulf Refsnes på Brødboksens app og nettside mandag kveld.

Næringsliv

Da Brødboksen ble startet for to år siden, hadde Arnulf Refsnes en klar visjon: De skulle levere en tjeneste som var så god at alle ville bruke den. Samtidig visste han at kampen mot matvaregigantene ville bli svært tøff. Mandag innså at det ikke gikk.- Vi er veldig lei oss for at «hvetebrødsdagene» dessverre er over, skriver Arnulf Refsnes på Brødboksen sin nettsiden, der man frem til i kveld kunne bestilt mange dagligvarer før kl. 24 og få det levert på døren noen timer senere.Brødboksen startet i det små med ferske frokostleveranser i nabolaget. Veksten var formidabel – og etter kort tid leverte de til titusenvis av familier, hver dag, i flere norske byer.Refsnes skriver videre at for at Brødboksen skulle bli et lønnsomt selskap, måtte de vokse raskt.- Dessverre lærte vi at det er vanskelig å finne den riktige balansen mellom vekst, effektiv drift og lønnsomhet. Det er derfor med tungt hjerte at styret i Brødboksen har besluttet å avvikle selskapet umiddelbart, f.o.m i dag 22.01.18, skriver Refnes videre.Det er ikke lenger mulig å bestille noe på Brødboksen og for de som har bestilt for levering tirsdag morgen - det kommer ikke noe.- Alle ordre og varer som er bestilt til i morgen vil bli annullert, opplyses det på nettsiden og på appen.Refsnes beklager overfor både kunder, investorer, leverandører og ansatte. I november 2016 var selskapet ifølge Finansavisen priset til mellom 120 og 180 millioner kroner. Da skulle Refsnes hente 40 millioner kroner for å finansiere videre drift og ekspansjon. Fra før hadde han hentet inn 28 millioner kroner.Da hadde Brødboksen 37 ruter, 30 i Oslo og 7 i Stavanger. Etter planen skulle dette da utvides til 40 ruter før jul. I andre halvår 2017 var planen å  etablere ruter i Bergen og i Trondheim, og om i år var planen at de skal ha 117 ruter totalt. Og neste år skulle det utvides videre til 178 ruter.Ifølge Finansavisen mente Refsnes den gangen at selskapet kunne tjene over én million kroner pr. etablerte rute med brødleveringer.

brødboksen
Nyheter
Næringsliv