<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Norske forbrukere har datoskrekk

Mat som er gått ut på dato – men likevel er helt grei å spise – blir nå å finne i butikkene.

    Publisert 18. apr. 2018 kl. 07.43
    Oppdatert 18. apr. 2018 klokken 07.49
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 160 ord

    – Målet er å halvere matsvinnet i god tid før 2030, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000. Som første store kjede vil Rema selge enkelte kjøttprodukter som har passert best før-dato.Nøkkelen er holdbarhetsindikatoren Keep-it. Den er festet på emballasjen og ser ut som et termometer. Instrumentet måler temperatur over tid. En skala viser antall dager med holdbarhet og en markør som teller ned til null.Datoskrekk– Norske forbrukere har datoskrekk. Mange vegrer seg for å kjøpe mat som nærmer seg best før-datoen. Holdbarhetsindikatoren viser den faktiske holdbarheten og kan derfor gi informasjon om at maten er helt trygg å spise, selv etter at best før-datoen er passert, sier administrerende direktør Kristen A. Hovland i Keep-it Technologies.Han understreker at det er tillatt å selge mat selv om best før-datoen er passert. Utfordringen er å bevise at den er trygg. Målet er at holdbarhetsindikatoren kombinert med halv pris når utløpsdatoen er passert, vil få salget opp og mengden mat som kastes ned.