Prisspioner kan felle dagligvaregigantene

Professor Erling J. Hjelmeng tror det er dagligvarekjedenes bruk av prisspioner Konkurransetilsynet vil undersøke.

Konkurransetilsynet hadde onsdag en stor aksjon mot de tre dagligvarekjedene Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop.Professor Erling J. Hjelmeng ved Universitetet i Oslo er spesialist på konkurranserett, og tror det er selskapenes utstrakte bruk av prisspioner Konkurransetilsynet vil undersøke, skriver Dagens Næringsliv.En prisspion er en som sendes ut i konkurrentenes butikkene for å skanne priser på ulike varer.- Det er helt klart at slik gjennomsiktighet i varenes priser kan hemme bransjen. Sammenhengen er enkel. Hvis alle kjedene vet at dersom de kutter priser, så får de andre kjedene umiddelbart greie på det og kan respondere med en gang. Da mister du incentivet til å sette prisene ned i første omgang, sier Hjelmeng.- Prisspioner i seg selv er helt greit. Men hvis det er en avtale mellom kjedene at de aksepterer hverandres prisjegere og at de har avtalt en maksimal tid prisspionene kan være i butikkene, kan man argumentere for at kjedene bryter konkurranseloven, påpeker han overfor avisen.