Kleven verft avviser at nye hurtigruteskip er for tunge

De to nye hurtigruteskipene må trolig bygges om på grunn av høy vekt, skriver Dagens Næringsliv. Konserndirektøren på Kleven verft avviser alle problemer. (Oppdatert)

Næringsliv

Hovedtillitsvalgt Olav A. Høydalsvik ved Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre, som står for design og bygging, sier deler av overbygget av stål må fjernes.– Vi må fjerne én eller to etasjer med stål på toppen. Stålet skal skiftes ut med aluminium. Dette arbeidet blir ferdig over ferien, sier han til Dagens Næringsliv.Klevens konsernsjef Karsten Sævik tonet først ned problemet overfor avisen.– Det kan hende vi må bytte ut noe stål med aluminium, men neppe i et så stort omfang at vi må bygge om to hele dekk, sier han.– Ikke for tungtOnsdag formiddag går Sævik enda lenger i å avskrive problemet. I en epost til NTB avviser han alle påstandene i DN og sier det ikke er planer om noen omfattende modifikasjoner.– Skipet er ikke for tungt. Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, skriver Sævik.– Som kundene våre, blir styret holdt orientert om våre prosjekter. Det inkluderer mulige utfordringer vi kan støte på, som forsinkelser eller vekt. Styret ble orientert om vekt som en av flere mulige utfordringer. Styret er også orientert om at vekt likevel ikke ble et problem, og at ombygging ikke er nødvendig, sier konsernsjefen videre.Styreleder Leif Teksum bekrefter dette.– Styret ble orientert om at det kunne være utfordringer med vekten og at man så på ulike løsninger. Men som jeg også har fortalt Dagens Næringsliv, ble vi senere orientert om at verken ombygginger eller andre større tiltak var nødvendig. Så jeg kjenner meg ikke igjen i DNs fremstilling av fakta i saken. (NTB)Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.

hurtigruten
Nyheter
Shipping
Næringsliv