<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ola Mæle satser på å kle opp svenskene

Motekjeden Follestad har mer enn doblet omsetningen på fem år. Veksten skal fortsette, men medeier Ola Mæle vil heller ta kjeden til Sverige enn utenfor Stor-Oslo.

    Publisert 6. mai 2018 kl. 10.09
    Oppdatert 6. mai 2018 klokken 10.09
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 537 ord

    (Finansavisen): Den tradisjonsrike Follestad-kjeden økte omsetningen fra 172 millioner i 2016 til 190 millioner i fjor.Selskapet åpnet to nye butikker mot slutten av fjoråret, en på Gulskogen i Drammen og en i Kongens gate i Oslo. Det er imidlertid ikke kun nyetableringene som bidro til omsetningsveksten på 10,4 prosent i fjor.– Veksten i sammenlign-bare butikker var på om lag 5,4 prosent, og det er vi stolte av. Follestad går mot strømmen, sier styreleder Ola Mæle i Follestad Trend.– Skiller seg utMæle sikter til at den norske klesbransjen i fjor hadde en omsetningsnedgang på 1,2 prosent.– Jeg tror det viktigste for å lykkes fremover er å være tro mot konseptet og tydelig overfor forbruker. Det er vel ingen overdrivelse å si at mange av kleskjedene har blitt for like og at det er vanskelig å skille konseptene fra hverandre. Der tror jeg Follestad skiller seg ut og det dyrker vi, sier Mæle.Resultatet før skatt endte på 11 millioner kroner i fjor, på linje med de tre seneste årene.– Det er et bra resultat, men vi er aldri fornøyd og sikter mot 10 prosent på bunnlinjen om noen år. Vi tror vi vil få bedre vilkår fra leverandørene når vi blir større, sier Mæle.Kjeden, som er en av Norges ledende på herremote, teller nå 11 butikker. Tre av dem ligger i Oslo sentrum.– Den nye butikken i Kongens gate har ikke påvirket omsetningen i de andre butikkene våre i sentrum. Befolkningsveksten i Oslo er høy og vi ser på nye prosjekter i Stor-Oslo. Vi skal opprettholde veksttakten, sier Mæle.Han kjøpte seg inn i kleskjeden med 50 prosent eierskap i 2014. William Follestad, fjerde generasjons kjøpmann, eier 25 prosent og hans far, Bengt Follestad, de resterende 25 prosentene.Ser mot SverigeDen tradisjonsrike kleskjeden feirer 100-årsjubileum om fem år. Kjeden har de senere årene hatt sterk vekst, og omsetningen har mer enn doblet seg fra 81,6 millioner kroner i 2013.– Vi skal ha en kontrollert, langsom og lønnsom vekst. Å doble butikkvolumet innen fem år er vel ingen overambisiøs tanke, sier Mæle.Andre, norske storbyer står foreløpig ikke på kartet.– Vi er ikke så opptatt av andre byer i Norge, av flere årsaker. Blant annet er vi nødt til å ha mye folk rundt oss, og da ser vi heller mot Gøteborg og Stockholm, sier Mæle.Foreløpig har det riktige lokalet i Sverige ikke dukket opp, men Mæle tror leieprisene skal ned i årene som kommer.– Vi tror det vil bli en korrigering av leieprisene, som har hatt en voldsom vekst. I enkelte områder kan leienivåene forsvares, men jeg tror mange er overprisede, sier han.Små på nettMed sterk vekst i netthandelen har også Follestad økt satsingen på nett. Omsetningen som genereres på nett er imidlertid en forsvinnende liten andel av totalomsetningen. Mæle anslår at nettbutikken omsetter for noen få millioner kroner i året.– Vi har brukt en del tid på å investere i nettbutikken, men vi tror ikke den voksne mannen sliter seg ut på nettbutikksurfing. For å si det enkelt: En dress må prøves.Follestad ser på nettet som en kommunikasjonsplattform mot kundene, ikke bare en ren salgskanal.– Min generasjon har såvidt oppdaget nettet. Samtidig må vi forberede oss på den nye forbrukeren som kommer når den nye generasjonen tar over kjøpe­-kraften, sier Mæle.