<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

YouTube og Facebook omfattes av nytt mediedirektiv

EUs nye reviderte mediedirektiv vil inkludere både tydeligere krav om beskyttelse av barn og unge og endringer når det gjelder terroroppfordringer.

Publisert 19. juni 2018 kl. 11.35
Oppdatert 19. juni 2018 klokken 11.39
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 168 ord
Patrick Semansky

– Det nye regelverket gjør det lettere å stanse hatprat og oppfordring til terrorhandlinger, og gir unge mediebrukere bedre beskyttelse mot skadelig innhold, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.Endringene i EUs mediedirektiv (AMT-direktivet) ble vedtatt av EU-kommisjonen, EU-parlamentet og Rådet for den europeiske union tidligere denne måneden. Det er blant annet utvidet til å omfatte videodelingsplattformer som YouTube og Facebook.– En ny medievirkelighet fører til nye utfordringer, noe det nye direktivet tar høyde for. Medieplattformene opererer på tvers av landegrenser, og felles regler på europeisk nivå er helt nødvendig, sier Velsand.Det er ventet at direktivet vil bli endelig vedtatt i EU til høsten, og det vil da være en frist for gjennomføring i EU-landene på 21 måneder etter at det er vedtatt. Det er Medietilsynet som blant annet skal føre tilsyn med hvilke bestillingstjenester og videodelingsplattformer som finnes i Norge, og deretter rapportere dette videre til Eftas overvåkingsorgan ESA.Siden AMT-direktivet er tatt inn i EØS-avtalen vil dette omfatte Norge, og kringkastingsloven må revideres og tilpasses.(©NTB)