+ mer

2013-modeller skrapes - Lønner seg ikke å reparere

Biler skrotes som aldri før. Tekonologi, kostnader og miljø får mye av skylda.

Eriks Bildemontering langs Nesoddveien har flere hundre biler som venter på å bli hugget opp, skriver DN. En Peaugot 508 fra 2013 som ved første øyekast ser ganske fint ut skal skrotes.- Dette er ille. Det er en 2013-modell med en front-skade. Det lønnet seg ikke reparere den, sier Grorud til DN.Strengere EU-kontroll, forsikringsselskapenes kondemneringsgrense, høye verkstedpriser, mer avansert tekonologi samt dårligere produksjonskvalitet på nye biler får skylden for at det ble skrotet 136.000 biler i fjor, skriver DN. Nybilsalget var på hele 158.000 biler.- Dette har jo så klart også noe med vår velstand å gjøre. Det blir fort mellom 20.000 og 30.000 kroner for å rette opp en bil som er verdt mellom 15.000 og 20.000 kroner. Da hiver folk bilene istedenfor å reparere dem som i gamle dager, sier Grorud til DN.Stig Morten Nilsen, toppsjef i Norges Bilbransjeforbund, erkjenner overfor DN at det er en vanskelig avveining når en bil skal skrapes.- Den teknologiske utviklingen på miljø og trafikksikkerhet er ekstrem. Tidspunktet for når bilene bør repareres eller erstattes er et stort dilemma. Vi må huske at flere biler kondemneres fra forsikringsselskapene side nå enn tidligere. De slåss om de beste forsikringsvilkårene, og hvis skaden utgjør over 60 prosent av bilens verdi blir den kondemnert, sier Nilsen til DN.
Motor
Nyheter
Næringsliv