(
FinansavisenHøie anslår ifølge avisen at han har investert «noen titalls millioner kroner» i selskapet gjennom fem år, og ti millioner kroner det seneste året.- Jeg er overbevist om at vi har de best dokumenterte produktene. Ingen andre har brukt flere tiår på dette, hevder Høie overfor avisen.På det meste var Nutri Pharma verdt over fem milliarder kroner, ifølge avisen.Nå forsøker han på nytt med Norvia.
): - Norvia er basert på over 30 års forskning og produktutvikling som jeg har holdt på med, sier investor og Nutrilett-gründer Lars Høie til Finansavisen. Torsdag lanserer han måltidserstatninger og prestasjonsfremmende sportsernæring under navnet Norvia i Covent Garden, London, med britiske Vogue og Harper’s Bazar på gjestelisten. Høie eier 90 prosent av selskapet, og styremedlem Jostein Davidsen eier resterende 10 prosent. Flere titalls millionerForuten Davidsen, som i sin tid bygget 40 prosent av omsetningen i Nycomed i Øst-Europa, har Høie med seg styremedlem Per Thoresen og adm. direktør Christian Larsen, som også har bakgrunn fra Nycomed og annen farmasøytisk industri.Det var også Nycomed som inngikk en lisensavtale med Lars Høies Nutri Pharma om Nutrilett, og sørget for at pengene strømmet inn på hans konto gjennom 1990-tallet. Nå vil han bygge et nytt slankeeventyr. Ambisjonen er å bygge et globalt brand innenfor helsekost. Det har tatt fire år å bygge og registrere merkevaren Norvia internasjonalt.Halv milliard fra NutrilettPå slutten av 1980-tallet utviklet Høie slankepulveret Nutrilett, basert på oppdagelser han gjorde om soyaproteinet. Høie er utdannet lege, og har siden tatt doktorgrad på protein- og lipidforskning ved Universitetet i Oslo. Nutrilett ble en gigantsuksess på det norske markedet, og senere eksportert til resten av Norden. Etter flere år med samarbeid, og medfølgende royalties-utbetalinger, solgte Høie Nutrilett til Orkla-eide Axellus for 110 millioner kroner i 2010. Høie har tidligere anslått at han tjente rundt en halv milliard kroner på royalties, børsnotering og salget av Nutrilett.Artikkelen fortsetter under bildet.SLANKEPULVER: Høie sikter mot helsekostmarkedet i USA. Foto: Iván Kverme / Finansavisen.Også denne gang er det soyaproteiner som er kjernen av produktet. Sammen med soyaprotein, inneholder diettpulveret og sportsernæringen soyafiber og fosfolipider - en gruppe fosforsyreholdige fettstoffer. Til forskjell fra Nutrilett-produktene er det kun naturlige smakstilsetninger i Norvia, skriver avisen.USA er måletNorvia lanseres som nettbutikk torsdag, og skal være et online livsstilskonsept som tilbyr kostholds- og treningsveiledning, i tillegg til coaching. - Enten man har høyt kolesterol, er diabetiker, eller lider av høyt blodtrykk, så er det en kronisk problematikk. Det er nødvendig å legge om livsstilen. Ved å være nettbasert har vi lavere kostnader og kan nå ut til flere, sier Høie til avisen.Målet er det amerikanske markedet.