Klart for Google-rettssak mellom forbrukslånbanker

Når du søker på Ikano Bank, Monobank og Komplett på Google, kommer Bank Norwegian opp først.

Publisert 19. nov. 2018 kl. 07.28
Oppdatert 19. nov. 2018 klokken 07.33
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 183 ord
- Praksisen til Bank Norwegian er at de utnytter de mindre aktørene i markedet gjennom å kjøpe opp vårt og andres merkenavn på nettet. Det er urettferdig. Er du stor og sterk, bør du også være snill – og det er ikke Bank Norwegian her, sier administrerende direktør Bent Gjendem i Monobank til DN.Striden handler om hvorvidt Bank Norwegian bryter markedsføringsloven når banken har kjøpt konkurrentene Ikano Bank, Monobank og Komplett Banks foretaksnavn som søkeord på Google.DN skriver at Bank Norwegian i fjor fikk krass kritikk i Næringslivets konkurranseutvalg, som mente at banken hadde opptrådt illojalt og snyltet på andres innsats gjennom å kjøpe deres varemerke som søkeord for Bank Norwegian.Kai-Morten Terning, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, sier til DN at Bank Norwegian mener det er bra at saken havner i domstolen.- Det er en viktig prinsipiell sak som norske domstoler ikke tidligere har tatt stilling til. Vi er sterkt uenig i uttalelsen til Næringslivets konkurranseutvalg, som vi mener har gått svært langt i å beskytte våre konkurrenter, fremfor å beskytte forbrukerne og den frie konkurransen, sier Terning til avisen.