Foto: Eivind Yggeseth

Suksess for norsk motemerke

Det som begynte med bestefars kalosjer er blitt millionbutikk.

(Finansavisen): Chanel har sin No. 5 og Hermès sin Birkin-bag. Vi har den oransje kalosjen, sier medgrunnlegger og daglig leder i Swims, Alexander Eskeland, til Finansavisen. Bestefars kalosjerJohan Ringdal, som grunnla Swims i 2006, var fascinert av sin bestefars kalosjer. Eskeland og Ringdal ble kjent da de begge bodde og arbeidet i New York. De to begynte å jobbe sammen, og på kort tid hadde de bygget ut en distribusjon i eksklusive herrebutikker basert på en kalosje i fire ulike farger.- Vi gjorde tidlig et smart, strategisk veivalg. I stedet for å gå til skodistribusjon gikk vi til klesbutikkene. For tradisjonell herrekonfeksjon ble kalosjen et enkelt produkt å selge, forteller Eskeland til Finansavisen.Ballen begynte for alvor å rulle da de to hev seg med på Pitti Uomo i Firenze, Italia - «den virkelig store herremessen».Et styre kom raskt på plass for å sikre en god forretningsplan og for «å få ting satt i system» med god hjelp fra Blender-gründer Glenn Veiby, Arnt Jacobsen og etter hvert Peter Sjølander fra Helly Hansen. Arne Blystad ble med som investor, skriver avisen.«Reinventing classics»Men kalosjer var både geografisk og klimatisk begrenset, og førte til at gründerne var til stede på kun ett av de to store innsalgene i året.- Det fikk oss til å tenke; Hva var fellesnevneren for det vi hadde gjort så langt? Jo, vi tar klassiske herreprodukter og gjør de moderne og relevante igjen. Det ble bakgrunnen for uttrykket om at det vi gjør er «reinventing classics».Med det kom ideen om loaferen - det kanskje mest klassiske sommerfottøyet for herrer.- Vi laget den i materialer som tåler vann, og med det åpnet det seg en hel rekke nye markeder for oss. Det satt oss i kontakt med en partner i USA, og plutselig var vi på alle 120 dørene hos Nordstrom, sier Eskeland til avisen.Store planer i USAMed det var Swims på kort tid inne også hos andre store internasjonale varehuskjeder på premium-nivå som Saks Fifth Avenue, Neiman Marcus, Harrods og Colette.I 2016 ble Swims solgt til det amerikansk private equity-selskapet Differential Brands Group. Med det hoppet Ringdal av. Et nytt selskap ble opprettet, Swims LLT, med fokus på Nord-Amerika, mens norskregistrerte Swims AS førte alle resultater utenfor. Det satt preg på regnskapet. Tross rekordomsetning tapte Swims likevel penger. I år ligger det an til et pent overskudd, mener Eskeland, som tror på en omsetning på 160 millioner kroner.I oktober åpnet den første Swims-butikken i Norge dørene, i Oslos nye shoppinggate Prinsens gate. - Går alt veien, har vi store planer i USA. Vi har en distributør i Midtøsten som har syv rene Swims-franchise­butikker, forteller Eskeland, som nylig åpnet Swims-butikk på Dubai Mall, til avisen.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også