<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekordhøy bruk av bysykler i Oslo

    Publisert 10. des. 2018 kl. 09.14
    Oppdatert 29. aug. 2019 klokken 23.15
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 233 ord

    Er du en av dem som har benyttet deg av bysykkeltilbudet i Oslo i år?Da er du ikke alene.Mandag for en uke siden var anlegget siste åpne dag i 2018, og en fersk driftsrapport viser at det ble syklet totalt 2.789.539 turer i år.Det er 136.062 turer mer enn i fjor, og hele 638.893 flere turer enn i 2016.Rapporten inkluderer flere morsomme stats.Den viser blant annet at hver bysyklist i snitt tilbakela 50 turer i 2018, mot 51 turer i 2017, mens mediantiden pr. tur falt fra 8,6 minutter i fjor til 8,5 minutter i år.«Hassan» mest populærHvis du har benyttet deg av bysykkelen «Hassan» i løpet av året, er du heller ikke alene. Det var nemlig den mest aktive bysykkelen med 2.320 turer. Det er imidlertid et stykke bak «Monika» som var mest aktiv i 2017 med hele 3.396 turer.Hver bysykkel har i snitt hatt 4,5 turer pr. dag.Av brukerne er 63 prosent sesongabonnenter, mens de resterende 37 prosentene er korttidsmedlemmer.Det høye antallet turer medfører også en del skader.Totalt 8.803 bysykler er blitt reparert i løpet av sesongen.UIP Oslo Bysykkel AS, tidligere Urban Infrastructure Partner, eier og driver bysykkelordningen på oppdrag fra Oslo kommune og Clear Channel Norway. Selvaag Invest eier 50 prosent og er med det største eier.I 2018 ble Obos ny bysykkel-partner.2017 endte med inntekter på 38,2 millioner kroner og et resultat før skatt på minus 18,1 millioner kroner.