Omsatte for 64,5 milliarder

Olav Thon Gruppen hadde en omsetningsvekst på 1,5 prosent i 2018.

- Samlet butikkomsetning for de 88 norske sentrene utgjorde i overkant av 64,5 milliarder kroner. Sammenlignet med fjoråret gir dette en omsetningsvekst på 1,5 prosent. Dette er en utvikling vi er godt fornøyd med og som viser at våre kjøpesentre hevder seg godt i konkurranse med både konkurrerende sentre og andre salgskanaler, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.Omsetningsveksten har ifølge Rønning vært størst for serveringssteder, butikker innen hus og hjem, samt mat og drikke. - Flere faktorer har innvirkning på omsetningstallene i 2018. Vi hadde en rekordvarm sommer og sent snøfall, noe som har påvirket besøkstall og omsetning. Flere av våre største kjøpesentre var også under ombygging i 2018. Selv om vi opplever økt konkurranse fra flere hold, så ser vi at kundene ønsker å prøve klær, se produktene og få med seg varer hjem med en gang. Opplevelsen av å handle i fysisk butikk, samt servicenivå er viktig. Våre kjøpesentre er en sosial arena og en viktig møteplass, sier Rønning.I motsetning til tidligere år fordelte Black Friday-handelen seg på hele uken i 2018, der flere sentre arrangerte Black Week og det ble ifølge Rønning tidenes beste Black Friday. Desember ble en god måned med 1,4 prosent vekst.- Omsetningen fra julehandelen var 8,5 milliarder kroner på våre kjøpesentre i Norge. Vi gleder oss over høye salgstall i desember i både Norge og Sverige, og spesielt uke 51 og 52 var gode uker på våre sentre.