Nedgangstider for kleskjedene i Norge

Flere av de store kleskjedene i Norge opplever nedgangstider. Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) sier kjedene må omstille seg.

Omsetningen i norske klesbutikker har falt over 900 millioner kroner, rundt 2,9 prosent, til 30,9 milliarder, skriver Dagens Næringsliv. Tallene er hentet fra en ny rapport fra bransjeorganisasjonene Virke.Nedgangen rammet i fjor fire av de seks største kjedene, deriblant Lindex og H & M.– Store deler av bransjen står stille eller går tilbake, sier bransjedirektør Bror William Stende for faghandel, mote og fritid i Virke.Konkursbølge, svake marginer og knallhard konkurranse fra nettaktører skaper en nedgang i norsk detaljhandel som bekymrer Astrup.– Deler av næringen sliter og må omstille seg. Enten må de omstille seg, eller så tar andre plassen. Det er viktig at konseptene er tilpasset en ny hverdag. Butikkene får en annen funksjon enn de hadde før, sier han.Med en salgssvikt på 200 millioner kroner, kom Varner-gruppen dårligst ut i fjor. Gruppen eier kjedene Dressmann, Cubus, Bik Bok, Volt, Carlings og Urban.(©NTB)


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker