Why, Vy og fy

Why, Vy og fy

Man kunne gjort mye for 280 millioner kroner.

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen torsdag 14. mars 2019.Konsernsjef Geir Isaksen i NSB er slurvete. Samtidig med at han lanserte det nye navnet «Vy», kom det frem at navnet «Vy» allerede er i bruk hos en hytteprodusent som har solgt 400 Vy-hytter, det finnes et kommunikasjonsbyrå med samme nevn og investoren Arthur Buchardt har (hadde) et prosjekt i Hemsedal med Vy. Buchardt skal ha vist seg fra sin gode side og solgt bruksretten til NSB.Alt dette kunne Isaksen og arkitektfirmaet Snøhetta ha funnet ut ved noen sekunders søk på Google. Nå må NSB kjøpe rettighetene.Isaksen er heller ikke veldig logisk. Han forklarer det nye navnet med at NSB ikke lenger eier skinner, perronger, vogner og eiendom, og derfor er det nødvendig med et nytt navn. Men det er vel ingen i dag som er brukere av NSB, som vet hvem som eier skinnene? Og er det slik, som vi altså tror, så er det ingen grunn til å endre navn fra NSB til Vy.Poenget er at det kommer et tog.Det hevdes at en av forklaringene på det nye navnet er at man skal kvitte seg med statsbane-tilknytningen (Norges statsbaner), men skulle statsbane være belastende (vi mener det er et pluss), så kan man fortsatt ha navnet NSB (uten statsbane), slik det har fremstått siden 1883.Merkevaren NSB er jo fenomenalt godt inn­arbeidet.«Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på», sier NSB-ledelsen og kommer med navnet Vy.«Vy utrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt,» sier Isaksen.Det sier intet om tog. Men det kan bety utsyn, oversikt og oversyn, og stammer fra det franske voir som betyr å se.Trolig har ledelse og styre i NSB sett på Equinor som hevder at deres nye navn sier noe om «selskapets evne til strategi og utvikling som et bredt energiselskap», men siden «equi» er en bøyning av hest på latin, kan man lure på hva det har med olje å gjøre.Vy skal gi vyer om tog og bussdrift (Nettbuss) og en dose elbiler.Konsernsjef Geir Isaksen: «Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet.»Og det er altså Vy.Flere hundre millioner passasjerer vet hva NSB er. Ingen vet hva Vy er.Men når NSB har brukt 280 millioner kroner til å bygge det nye merkenavnet, vet selvfølgelig mange hva Vy er.Avgjørende er likevel om togene er i rute, om det er sitteplasser og om prisen er fornuftig.Man kunne gjort mye for 280 millioner kroner. Ny maling av togene (til lysegrønt), ny Vy-logo og nye uniformer er neppe førsteprioritet for pendlere og andre reisende.Og NSBs nye satsing på 250 elbiler i Oslo? Så langt en fiasko, og en torn i øyet på private som satser på en lignende bildeling.Fy.Se også: - Det mener jeg er klin crazy


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også