Torstein Hagen bygger skip for 30 milliarder

CRUISE: Torstein Hagen har skapt noe så sjeldent som en norsk merkevare i USA. Nå omsetter Viking Cruises for 25 milliarder kroner, og ordreboken for nybygg er større enn John Fredriksens.

LIVORNO/PORTOFINO/MONTE CARLO: – Det var en flott seremoni, synes du ikke? Jeg visste ingenting om opplegget, sier Torstein Hagen (75).Navneseremonien til det ferskeste tilskuddet i flåten, «Viking Orion», er nylig gjennomført i havnen i italienske Livorno. Astronaut og gudmor Anna Fisher har trukket paralleller mellom romfart og cruise, Sissel Kyrkjebø har opptrådt i bunad og flasken med Linie-akevitt er knust mot baugen.I «owner’s suite» på syvende dekk sitter Hagen ikledd sort dress med Viking-pin i jakkeslaget. Malingsstrøkene ombord på «Viking Orion» har såvidt rukket å tørke, før jomfruseilasen fra Roma til Barcelona.– Dette er omtrent det eneste rommet som ikke er identisk på de havgående skipene. Her har designerne litt spillerom. Ellers er alt kliss likt, sier Hagen.Viking Cruises hadde i fjor nær 450.000 gjester. Selskapet omsetter for 3 milliarder dollar i året, tilsvarende nær 25 milliarder kroner, og har 8.000 ansatte, ifølge Hagen. Målt i omsetning er Viking Cruises dermed blitt på størrelse med Aker Solutions og Norwegian.Bygger mer enn FredriksenViking Cruises ble startet i St. Petersburg i 1997. Fire gamle, russiske skip ble kjøpt for 8 millioner dollar og oppgradert til vestlig standard.I dag er det ingen selskaper som tar med flere amerikanere på elvecruise i Europa enn Viking Cruises. Elvecruiseflåten teller 64 skip og ytterligere syv er under bygging.I tillegg vokser den havgående flåten raskt. De nye søsterskipene «Viking Star», «Sea», «Sky», «Sun» og «Orion», som alle har rom til 930 passasjerer, er satt i drift. «Viking Jupiter» skal være klar til bruk i 2019, og ytterligere fire havgående skip leveres innen 2023.Les også: Mayday - maydayI tillegg ble det, som Finansavisen nylig omtalte, klart at Viking Cruises tar i bruk opsjonen på seks nye skip fra italienske Fincantieri, slik at den havgående flåten vil øke til 16 skip innen utgangen av 2027.Ifølge verdivurderingstjenesten VesselsValue.com har til sammenligning shippingkjempen John Fredriksen 26 nybygg hos skipsverftene til en anslått markedsverdi på 3 milliarder dollar.Hagens ti kommende nybygg til havs er alene verdt 3 milliarder euro, hvis man legger til grunn en pris pr. skip på 300 millioner euro. I tillegg kommer nybyggingen innen elvecruise, samt en intensjonsavtale for design og bygging av to cruiseskip hos verftsgruppen Vard.Med en nybyggingsordrebok på over 30 milliarder kroner, bygger Hagen nå altså mer enn Fredriksen, som omregnet til norske kroner har nybygg til snaue 25 milliarder.Sier nei til barn om bordEn tydelig definert strategi for hva selskapet er, og ikke er, har vekket interessen hos mer atypiske cruiseturister, mener Hagen. Barn under 18 år er ikke velkomne hos Viking og det finnes ikke et eneste casino om bord.Til gjengjeld har selskapet satt av plass til metervis med bokhyller, et eget vikingmuseum og ikke minst foredrag og muligheter for en til en møter med innleide universitetsprofessorer.– Dette er et konsept for nysgjerrige og eventyrlystne, tenkende mennesker, som ønsker å utforske verden på en komfortabel måte. Bevisstheten knyttet til hva vi skal være, og for hvem, er nok en viktig årsak til at vi har lykkes, sier Hagen.Selskapet begrenser dessuten antallet kunngjøringer over høyttalere og har engelsk som eneste språk om bord.Billettsalg i Norge og Italia er så godt som fraværende. 88 prosent av kundene er amerikanske og resten i hovedsak britiske eller australske, ifølge Hagen.I forbindelse med navneseremonien i Italia i forrige uke hadde selskapet hyret inn et kamera- og produksjonsteam med utstyr på nivå med et respektabelt TV-selskap, men det kommer kanskje ikke som noen overraskelse for et selskap som bruker 2 milliarder kroner i året på markedsføring.– Vi bruker utrolig mye tid og penger på markedsføring, men det virker, sier Hagen.Artikkelen fortsetter under bildet

Tapte altVeien frem til å bygge opp en amerikansk cruisekjempe har imidlertid vært lang, og ikke alt har gått like bra. Store deler av Viking-satsingen er gjeldsfinansiert, og Finansavisen anslo i 2016 gjelden til 16 milliarder kroner. I ettertid har selskapet blant annet tatt opp et nytt obligasjonslån (se undersak). Hagen fikk et bilde av kollegene som oppsummerer filosofien tilknyttet risiko i forbindelse med 75-årsdagen. Teksten lyder «a life without risk is not worth living. If you are not living on the edge, you are taking up too much space. Be epic».På 30-årsjubileet til Hagens avgangskull fra Harvard University ble nordmannen trukket frem som den personen som hadde tapt mest.Som partner i McKinsey & Co. ble han introdusert for cruisebransjen, blant annet gjennom Holland America Line, som sto på konkursens rand på midten av 70-tallet.Hagen ble senere sjef i Bergenske Dampskibsselskab, og ledet Royal Viking Line på starten av 80-tallet.På 90-tallet kjøpte han seg opp i det Rotterdam-baserte shippingselskapet Royal Nedlloyd som en av de største aksjonærene, men tapte alt da han solgte aksjene noen år senere. Deretter så altså Viking Cruises dagens lys.Tilbake på Harvard, denne gangen på 50 års-jubileet, fikk Hagen plassen ved siden av prestisjeuniversitetets dekan.Satser i polhavene og KinaFinansavisen har tidligere omtalt Hagens skipskjøp hos italienske Fincantieri, som sikret rekordgod finansiering for de første skipene til havgående cruise.Verftene var igjennom en svært krevende periode da ordren ble plassert i 2012.– Ingen av de store gutta ville legge inn bestillinger og verftene både i Italia, Frankrike, Tyskland og Finland var desperate, sier Hagen.Viking Cruises fikk først på plass en avtale med franskmennene, Chantiers de l’Atlantique, som ikke klarte å ordne finansieringen.Selskapet inngikk deretter en intensjonsavtale med tyske Meyer, før Fincantieri kuppet kontrakten med svært attraktiv finansiering. I ettertid har selskapet holdt seg til italienerne. «Viking Orion» kom rett fra verftet i Ancona før gjestene og Hagen selv gikk om bord.– Samarbeidet har rullet videre. Det er en stor fordel at Fincantieri har bygget alle skipene. Nå vet de hva det koster og hvordan det skal gjøre. Det er heller ingen selvfølge å få en båt til å fungere. Når dette nå er på plass ser vi ingen grunn til å gjøre endringer, sier han.Selv om produksjonen etter hvert er blitt mer standardisert, er imidlertid ikke skipene blitt rimeligere.– Vi betaler mer for de nye skipene i dag enn vi gjorde for de første i 2012. Fincantieri spurte om vi kunne øke prisen på de nye opsjonene, og det sa vi ja til. Det bør være slik at både bygger og kjøper tjener penger. Det innebærer dessuten at Fincantieri har interesse av å gjøre mer, samtidig som vi fortsatt får gode opsjonsavtaler, sier han.Selskapet inngikk i april en avtale med den Fincantieri-eide verftsgruppen Vard for to skip, uten at mye mer enn prisen, estimert til 4,5 milliarder kroner, er kjent.– Det er mange som har spekulert i hva skipene skal brukes til, men det er altså snakk om skip på rundt 400 passasjerer tiltenkt seilaser i polhavene. Foreløpig er det kun snakk om en intensjonsavtale, men vi jobber intenst med dette. Det er moro å bygge i Norge og dessuten er Nord-Europa veldig populært blant amerikanere. Kulde er veldig «in» for tiden, og vi ser stor etterspørsel etter slike turer, sier han.Hagen viser videre til at selskapet starter med seilaser i Alaska neste år og at cruisene allerede er utsolgt.– Dette passer svært godt med Vikings kundegruppe, sier han. Viking har også utviklet et cruiseprodukt for kinesiske kunder som ønsker å oppleve Europa. – Vi tilbyr kinesiske gjester cruise på europeiske elver. Nå har vi fem skip dedikert til det kinesiske markedet, sier Hagen.Båtene går på Rhinen og Donau, og «hotelldelen» er 100 prosent bemannet med kinesiske ansatte.Mens mange inngår partnerskap i forbindelse med satsinger i Kina, vil Viking vinne kinesernes tillit på egenhånd.– Det tar tid, men det er ingen tvil om at Kina vil bli et viktig marked for oss, sier han. Torstein Hagen (76)Sivilingeniør fra NTH og MBA fra Harvard University.Tidligere partner i McKinsey & Co. og adm. direktør i Det Bergenske Dampskibsselsab. Tok makten i DNO og forsøkte å raide det nederlandske shippingselskapet Nedlloyd, men tapte alt. Etablerte Viking Cruises i 1997.Er nå styreleder, konsernsjef, største eier og gründer av rederiet som er verdens største på elvecruise. Selskapet har i tillegg bygd opp en betydelig havcruise-flåte de seneste årene.Bosatt i Sveits, og pendler mellom kontorene i Basel og Los Angeles, USA.Ifølge Kapital var Hagen i 2018 god for 52 milliarder kroner.(Denne artikkelen sto på trykk i Finansavisen 20. juni 2018)


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også