Widerøe vant milliardkontrakt

Men seieren hadde en bismak. Svenske Air Leap stakk nemlig av med Oslo-Rørs.

Næringsliv

I konkurranse med to andre aktører om å fly regionale ruteflygninger i Sør-Norge i fire år fra 1. april 2020, gikk Widerøe seirende ut av konkurransen på Vestlandet.Rørosanbudet var det den offensive flymyggen Air Leap som vant.- Først og fremst er vi svært glade for at vi har vunnet Vestlandsanbudet. Vi har møtt tøff konkurranse og det er derfor gledelig å se at vi klarer å levere det beste tilbudet, både på pris og kvalitet, på dette ruteområdet, sier adm.dir. Stein Nilsen i Widerøe.Skuffelsen over å ha mistet Rørosanbudet til sin svenske konkurrent er likevel sterkt tilstedeværende. - Vi er selvsagt lei oss for å miste Røros. Widerøe har de siste årene klart å opparbeide seg en sterk posisjon på anbudene i Norge, men det har alltid vært hard konkurranse om de forskjellige anbudspakkene. Widerøe har også denne gangen laget et konkurransedyktig anbud til beste for passasjerene på Røros, men vi må ta til oss at det er noen som har kunnet gi et bedre pristilbud til Samferdselsdepartementet, sier Widerøe-sjefen, og legger til:- Dette skal vi lære av og lover å komme sterkere tilbake i neste anbudsrunde.Kontrakten for rutene på Vestlandet i perioden 1. april 2020 til 31. mars 2024, vil sysselsette 4-5 fly og har en verdi på mer enn én milliard kroner. - Det er mange medarbeidere som i dag er både glad og lettet. At anbudet er tildelt Widerøe er en viktig avklaring for driften i selskapet de neste fire årene. Vi lover at vi skal fortsette å jobbe for å gi et best mulig reisetilbud til folk i hele Norge, sier Nilsen.Han påpeker at seieren også er gunstig med tanke på arbeidet å elektrifisere flyparken.- At vi har vunnet denne kontrakten gjør det mulig for oss å fortsette dette arbeidet. Det sikrer samtidig at store deler av Norge får ta del i denne spennende og viktige endringen, sier Nilsen.Stockholm-weekendAir Leap ble i fjor sommer etablert av eierne av avviklede FlyViking, er bygd på restene av det konkursrammede svenske selskapet, NextJet, og er heleid av norske Olsengruppen.I slutten av april ånet billettsalget på den tett trafikkerte ruten mellom Oslo og Stockholm med avreise fra Oslo fredag ettermiddag og retur søndag.  Fra før flyr selskapet mellom Gardermoen og Ørland i Norge, samt trafikkerer strekningene Mariehamn-Arlanda, Mariehamn-Åbo, og Karlstad-Arlanda i Sverige.Selskapet skal også begynne å fly fra Arlanda til Åbo med 20 ukentlige avganger og oppstart 26. august.Air Leap opererer ifølge Planespotters en flåte på tre turbopropdrevne fly av typen Saab 340, som alle er konfigurert med 33 seter og har nær 30 år på vingene.

widerøe
torghatten
flyruter
røros
Oslo
vestland
samferdselsdepartementet
air leap
sverige
flyselskaper
Nyheter
Næringsliv