Småforhandlere rike på Finn-annonser

Småkongene på Finn.no gjør bra business på mulighetenes marked.

FINANSAVISEN: Brukthandleren: En engang en fredet folkegruppe, fri fra tidlig adopsjon av digitale løsninger. Tilsynelatende har de levd i en upåvirket verden, hvor en plakat teipet på en europall plassert langs E6 fortsatt er den beste formen for markedsføring tilgjengelig – frem til nå. I dag har den nye generasjonen brukthandlere tatt inn over seg dette faktumet. Noen av dem gjør det så bra at det ryker.Tidligere var det i avisen en annonserte skrotet sitt fra kjeller og loft. I dag har de aller fleste av oss flyttet til internett - til Finn.no. Den norske nettsiden ble unnfanget som en satsning av norske aviser for å favne overgangen fra papir til nettrubrikker.Men også her har ting endret seg. Forhandlere turet smidig inn og annonserte sine nye varer – akkurat slik som i papiravisen, side om side med gamle stiger, gressklippere og den tilfeldige kontaktannonse. I dag kupper import- og bruktkongene Finn Torget.Kontormøbel-kjempeSvein Joakim Moen er daglig leder i en av de største forhandlerne på Torget. Ukentlig selger han og bedriften Movement hundrevis av brukte kontormøbler. Bare på Finn har de til enhver tid ute nærmere 4.000 annonser, på alt fra sekketraller og stoler, til grønne bordlamper som tatt rett ut fra en amerikansk bank i mellomkrigstiden.– Hele bedriften er bygget rundt Finn. Det var der jeg startet. Alt fra annonsestruktur til kategorier er spunnet rundt det. Samtidig er det andre kanaler som har blitt viktige etterhvert, forteller Moen som også eier en auksjonsbedrift på Furuset.Karrieren begynte i 2003, da også med kjøp og salg av gamle kontormøbler. Hans eget kontor trengte ikke møbler – det bestod av kun en varebil. I dag sitter han i en gigantisk tyskbygd hangar på Fornebu, med en gull-Rolex på armen som skinner i solgløttet gjennom persiennene. Sammen med sine ansatte har han bygget stordrift på nettet.For Moen passet Torget perfekt som salgskanal.– Du setter deg på Finn når du er i kjøpsmodus, ikke når du er på dass og skal sjekke Facebook.Suksessformelen mener han er en grundig beskrivelse av hvert produkt, ikke bare prisen. Hos Movement er det tre ansatte med ansvar for å legge inn annonsene, som er synkronisert med deres egen produktdatabase.– For oss som selger brukte ting, er en ærlig beskrivelse av gjenstanden utrolig viktig – spesielt når det er avvik. Å kjøpe en kontorpult er ikke det samme som å kjøpe en bluse. Du kan ikke bare kjøpe den fordi den ser fin ut og du liker fargen, den må være i riktige dimensjoner og spesifikasjoner.Med 14 ansatte innen alt fra lagerarbeid, kunde­service, utlevering og sjauing, omsatte Movement i fjor for 26 millioner kroner. Og brukthandel gjort riktig er lønnsomt: Resultatet tikket inn på 7.4 millioner.– Kundene er primært bedrifter. 10 prosent er private, og de aller fleste av dem handler gjennom Finn Torget.6,1 millioner innom markedsplassenHyllemeter på hyllemeter av kontorstoler, bord og kaffetraktere fyller den snart 80 år gamle hangaren. På plassen utenfor står det ytterligere 85 containere – stappfulle av inventar bedriften har kjøpt og ryddet ut av gamle lokaler.– Arne Jacobsen, påpeker Moen og sender blikket mot en stabel syverstoler i valnøtt. Varebeholdningen består ikke bare av trauste standardutførelser en kanskje ellers ville forbundet med brukte kontormøbler.– Design selger bra. Her er møblementet fra det gamle styrerommet til Schibsted, sier han og veiver hånden mot et langt møtebord omringet av Vitra-produserte Eames-stoler.Selv antar Moen at mellom 30-40 prosent av salgene hans kan attribueres til Torget. Han planlegger å fortsette sitt nærvær på salgsplattformen – så lenge den tilbyr det han trenger.– Som kremmer synes jeg fortsatt at det hadde vært fint om noen ga Finn litt konkurranse.Det er ikke rart at Finn.no er blitt den naturlige beitemarken. Hver uke er minst 6.1 millioner unike brukere innom markedsplassen, for å titte på de minst 300.000 annonsene som ligger ute til enhver tid. Fra skjermbeskyttere til iPhone for rundt femtilappen, til ferdig monterte flyhangarer med prislapp pålydende 7 millioner kroner. Hvor private kan annonsere gratis, betaler partnerne 50 kroner pr. rubrikk de har inne. De registrerte forhandlerne selger deg alt, nytt som gammelt.Stor på massasjebad– Finn har nærmest bygd bedriften vår siden vi ­begynte å bruke det i 2004, sier Steinar Kristian Kvamme. Han er innehaver og daglig leder av Sunbelt Massasjebad.Etter 57 millioner kroner i omsetning i 2018, boblet årsresultatet over på mer enn 10.3 millioner kroner. Ifølge Kvamme kan de takke deres nærvær på Schibsted-plattformen for nærmere 45 prosent av omsetningen.– Vi hadde i starten ekstremt lite å bruke på markedsføring, så Finn var en veldig god løsning, fortsetter massajebadselgeren fra Notodden.Kvamme mener nøkkelen til suksess som forhandler på Torget er pris.– For å selge mye på Finn må du være billigst. Er du ikke det, så selger du ikke. Pluss at vi har et navn folk kjenner.Det gjør at det kan være vanskelig for bakgårds­handlerne. Derimot føler Kvamme at det har gått ­tilbake de siste årene.– Det har vært en nedgang med tanke på andre plattformer. Finn.no favoriserer i dag private og uregistrerte forhandlere for mye. Bedrifter kommer i disfavør.Selv har Sunbelt for øyeblikket nærmere 700 annonser på Torget, men til tross for et stort antall rubrikker mener Kvamme at de private og registrerte forhandlerne har en fordel. Selv om han betaler 7.500 kroner i året for å stå som «business partner».– Våre annonser ligger i kortere tid lenger oppe på listene.Det har gjort at han de siste årene har trappet ned fokuset på Finn og sett mot andre salgs- og markedsføringskanaler.– Vi brukte mye mer på Finn alene for 4 år siden. Vi gikk vi inn på Google i tillegg. Med det har vi doblet omsetningen.Dermed virker det som at Torget har mistet noe av sin appell hos de profesjonelle selgerne.– Jeg vil anta at en del andre føler det slik også. Mange av konkurrentene ligger nå der kun for å være tilstede med merkenavnet, gjerne uten pris på annonsene.Endret fokusNye løsninger, som Finn Shopping, har endret mye av fokuset på Torget.– Mange kunder vet ikke at du finner nye ting på Finn også, avslutter Kvamme.I Norge har Finn.no en overveldende markedsandel når det kommer til online rubrikker. Imidlertid har de siste årene sett en fremvekst av konkurrenter som satser på å automatisere salgsprosessene. Apper som Tise og Letgo har gjort innhugg i den Schibsted-eide kjempens markedsandel blant de unge. Her omsettes brukte klær, sko og gjenstander i stor skala. For å øke tilstedeværelsen på mobil, kjøpte Schibsted opp en egen app i samme stil: Shpock. I 2018, tre år etter oppkjøpet, ble appen lagt ned i både Norge og Italia.Kremmerne ser derimot liten grunn til å bytte over til de enkleste appene.– Det blir en helt annen greie, mener Moen i ­Movement.Priser seg ut av markedet?I Egersund sitter Morten Øglend. Han selger alt til baderommet ditt – på Finn. Øglend driver Badnor, som i 2017 omstatte for omtrent 6 millioner kroner. Varene, alt fra badekar til peisbord, importerer han fra Sverige, Kina og England. Bedriften har vært en aktiv bruker av Torget de siste fem årene, med over 500 aktive annonser i dag. Men hvor effekten var god tidligere, mener han at lønnsomheten har avtatt de siste to årene.– Jeg har brukt Finn i en del år, men nå tenker jeg at plattformen ikke er like mye brukt på slike ting som jeg selger, i motsetning til hvordan det var tidligere, sier han.Øglend mener også at Schibsted er i ferd med å prise seg ut av markedet.– Jeg betaler rundt 40-50 kroner pr. annonseklikk, etter at prisene har nesten doblet seg på ett til to år.Kombinert med dårligere opplevd effekt har Badnor bestemt seg for å trappe ned på rubrikkene.– De har en tendens til å forsvinne i jungelen av annonser, forklarer Øglend, som i likhet med Kvamme i Sunbelt har tatt opp bruken av Google Shopping i stedet. Her har butikken økt omsetningen, og denne løsningen står nå for mellom 30 og 40 prosent av omsetningen etter initiering i november.– Mitt inntrykk er at Finn.no har hånd om en omtrent så stor markedsandel som de greier, og derfor ikke har mulighet til å vokse stort mer ved å ta en større andel av markedet. For å få til videre vekst tester de derfor til stadighet hvor mye de kan tyne ut av kundene uten at de slutter å annonsere der. Det er derfor bra at det finnes alternativer, konkluderer Øglend.Betaler for «løft»Produktdirektøren på Finn Torget, Kathrine Opshaug Bakke, mener at pris og effekt er korrelert, da bedriftene betaler for å løfte annonsene sine i resultatlisten. Likevel konkurrerer de med privatannonsene, som det har vært en sterk vekst på siden Torget ble gratis i 2014.– De løftes frem med faste intervaller mellom privatannonsene. Vi følger en annen modell for bedriftsanonnsene i forhold til privatannonser for å sikre at de for nok synlighet, men også er relevante, skriver Opshaug Bakke i svar på epost.Videre forklarer hun noen av bedriftenes observasjoner med at deres annonser fort forsvinner nedover listene.– Det er fortsatt like mange klikk til bedriftsannonsene.Men hvor annonsene som tidligere ble vist kun tok hensyn til søkeord og publiseringstidspunkt har Finn nå lagt til et nytt variabel, slik at resultatene kan oppfattes som annerledes.– Det har i den senere tid blitt gjort en endring som gjør at det nå også tas hensyn til hva brukeren er mest interessert i.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også