SAS-kunder krever erstatning etter vårens pilotstreik

Transportklagenemnda for flyreiser har avslått kompensasjonskravet fra to SAS-kunder som ble rammet av vårens pilotstreik.

PÅ BAKKEN: SAS-kunder som ble rammet av vårens pilotstreik ønsker økonomisk kompensasjon. Foto: NTB Scanpix

Det er dermed sannsynlig at de resterende 160 kravene også vil bli avvist, skriver Flysmart24.

De to kravene er de første som Transportklagenemnda har behandlet, og de er delte i saken. Flertallet bestående av nemndas leder og bransjeorganisasjonene har avvist å utbetale erstatning. Representantene for forbrukerne ville gi kompensasjon.

Pilotstreiken i SAS fra 26. april til 3. mai førte til at omtrent 4.000 flyginger ble innstilt, noe som rammet over 370.000 passasjerer.

Streiken omfattet samtlige av de 1.400 skandinaviske pilotene i selskapet. Disse gikk til streik som følge av misnøye med lønns- og arbeidsvilkårene i selskapet.

De første kravene som Transportklagenemnda nå har behandlet gjelder en flyging fra Trondheim til Tromsø den 29. april, og en reise fra Alicante i Spania til Stavanger den 27. april.

SAS har hele tiden påpekt at streiken skyldtes ekstraordinære omstendigheter, og at de dermed ikke er innstilt på å utbetale kompensasjon.

– Lovlig streik er et viktig virkemiddel i en arbeidskamp, og det ligger utenfor arbeidsgiverens kontroll å styre når streik skal tas i bruk som virkemiddel og hvor omfattende streiken skal gjøres, skriver selskapet i sitt forsvar.