Søppeltaxi var en suksess. Nå har bedriften alvorlige betalingsproblemer

For tre år siden var de en suksess. Nå er Søppeltaxi i krise.

TAXI I TRØBBEL: Søpppeltaxi-gründer Gunnar Kaare Hansen var overbevist om at det måtte finnes enklere og smartere måter for å bli kvitt alt han ikke trengte. Han kjøpte seg derfor en varebil, og kort tid etter var ideen født. Foto: Søppeltaxi
Næringsliv

«Nå kan du la søpla di ta taxi», skrev Dagsavisen.

«Andres dritt gir profitt for Søppeltaxi. I fjor knuste selskapet alle rekorder», skrev Finansavisen.

«Søppeltaxi ordner opp», fortalte Oppland Arbeiderblad og mange andre lokale medier da selskapet ekspanderte og etablerte filialer rundt omkring i Norge.

Bedriften vokste i flere år og tjente gode penger i 2015 og 2016. Siden da har imidlertid omsetningen kollapset.

Ulovlig aksjonærlån

Tallene for 2018 er ikke klare, og først i mai i år leverte Søppeltaxi regnskapet for 2017.

Det kom så sent at selskapet fikk varsel om tvangsoppløsning fra Brønnøysund.

Regnskapet viser at omsetningen gikk ned 22 prosent sammenlignet med året før.

I tillegg gikk bedriften med underskudd for første gang siden 2013.

Dessuten fikk Søppeltaxi flere anmerkninger fra revisor.

Den ene handler om at årsregnskapet ble levert etter lovens frist for avleggelse av årsregnskap.

Den andre handler om at selskapet har utestående et lån på 659.403 kroner fra en aksjonær. Det lånet er i strid med aksjeloven fordi det ikke er stilt betryggende sikkerhet for fordringen. Lånet er innberettet som ulovlig utbytte for 2017.

Den tredje handler om at selskapets egenkapital er tapt.

I regnskapet står det imidlertid at selskapet hadde kostnader i 2017 som ble redusert i 2018, og at selskapet har foreløpige tall for 2018 som indikerer et positivt resultat.

Overskuddet blir antatt å dekke opp selskapets negative egenkapital.

En kredittsjekk fra Bisnode viser at selskapet har hatt alvorlige økonomiske problemer over lange perioder.

Fra juni 2018 og frem til helt nylig hadde Søppeltaxi kredittrating C: Kreditt frarådes, og selskapet ble kategorisert som insolvent.

I løpet av den første halvdelen av oktober kom bedriften opp på B-rating. Betalingserfaringen betegnes som tvilsom, og selskapet har én uoppgjort inkassosak på 44.845 kroner overfor Norsk Gjenvinning.

Startet med irritasjon

Selskapet startet med gründerens irritasjon over hvor vanskelig det var å bli kvitt søppel, særlig i bynære områder.

Gunnar Kaare Hansen (63) var overbevist om at det måtte finnes enklere og smartere måter å bli kvitt alt han ikke trengte.

Han kjøpte seg derfor en varebil, og kort tid etter var ideen født.

12 år senere var Søppeltaxi blitt landsdekkende.

Bedriftsmarkedet sto for over 75 prosent av omsetningen til Søppeltaxi, og kundene var stort sett butikker og tjenesteytende bedrifter.

Har fått flere konkurrenter

Men om forretningsideen var original på begynnelsen av 2000-tallet, er ikke det tilfellet lenger.

Heller ikke navnet Søppeltaxi er bedriften lenger alene om.

Googler man stikkordet «søppeltaxi», får man nå opp linker til annonsører som Søppeltaxi1, Oslo Søppeltaxi, Flyttetaxi og Flytting-oslo.no.

Daglig leder Darius Brazdeikis (42) mener dette forklarer mye av bedriftens problemer.

– Vi har tatt juridiske skritt for å stoppe bruken av vårt merkenavn, og til og med vært i kontakt med politiet. Svaret er at de ikke vil etterforske saken, sier Brazdeikis.

Ifølge Brazdeikis har det også vært uenighet mellom ham selv og gründeren om retningen firmaet skulle ta.

– Vi kom til enighet da vi fikk varselet om tvangsoppløsning. Vi har prøvd å betale kreditorene våre, så det går bedre nå, sakte men sikkert, sier han.

Søppeltaxi

(Mill. kr)20172016
Driftsinntekter6,58,3
Driftsresultat−0,11,5
Resultat før skatt−0,11,5
Årsresultat−0,21,1
Eiere ved inngangen til 2018: Gunnar Kaare Hansen (75 %) og Darius Brazdeikis (25 %).
søppeltaxi
Darius Brazdeikis
Gunnar Kaare Hansen
Nyheter
Næringsliv