Polaris posisjonerer seg for videre vekst

Polar vokser, og vil vokse videre, gjennom uorganisk vekst.

BLIR STØRRE: Polaris Media har gjort flere transaksjoner det siste året for å stå bedre rustet i tiden fremover. Per Axel Koch leder et spennende konsern. Foto: Eivind Yggeseth
Næringsliv

Mediekonsernet Polaris presenterte sitt resultat for tredje kvartal 2019 torsdag.

Resultatet etter skatt (eksl. verdiendring for Finn.no og Cxense) kom inn på 94,6 millioner kroner, opp fra 9,6 millioner kroner ved samme korsvei i fjor.

Resultatet var påvirket positivt av et ekstraordinært utbytte på 80,7 mill fra Finn.no i forbindelse med saget av Lendo AS.

Driftsresultat landet på 22,0 millioner kroner, opp fra 12,9 millioner kroner i tredje kvartal 2018.

EBITDA ble 62,5 millioner kroner i kvartalet, opp fra 33,0 millioner kroner i fjor.

EBITDA-marginen kom inn på 9,5 prosent, opp fra 3,4 prosent året før.

Omsetningen landet på 657,0 millioner kroner, en økning fra 355,0 millioner kroner i fjor.

295,6 millioner kroner på topplinjen kommer fra Stampen Media som ikke var konsolidert i tredje kvartal 2018.

Antall abonnenter økte fra 408.000 til 412.000 år-over-år.

- Det er gledelig at vi fortsetter veksten i antall abonnenter, ved fortsatt sterk vekst i antall digitale abonnement. En del av veksten er et resultat av sommer- og høstkampanjene som har solgt betraktelig mer enn ved tilsvarende kampanjer i fjor. Vi har også i løpet av kvartalet hatt god dekning av kommune- og fylkestingsvalget i Norge, og aldri før har en så stor andel av våre abonnenter benyttet sin digitale tilgang til å lese plussinnhold, sier konsernsjef Per Axel Koch, i en melding.

Polaris Media Agder

Polaris Media og Agderposten Medier inngikk i tredje kvartal en intensjonsavtale om å etablere og utvikle et nytt regionalt mediehuskonsern på Sørlandet med virkning fra 1.januar 2020. 

Konsernet etableres med utgangspunkt i Agderposten Medier sin mediedivisjon (inkl. trykk og distribusjon) og Schibsted ASA sine mediehus og distribusjon i Vest-Agder. Det nye selskapet vil hete Polaris Media Agder, og vil bli den nest største regionen til Polaris Media i Norge. 

Polaris Media vil eie 51 prosent i det nye selskapet, og dagens eiere i Agderposten Medier vil videreføre sitt langsiktige eierskap med 49 prosent eierandel. Det forventes at endelige og bindende transaksjonsavtaler inngås i løpet av midten av november.

kvartalsrapport
Nyheter
Næringsliv
Børs