<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bergensbanen kan bli kjørt av tysk eller svensk selskap

Klokka 12 blir det kjent hvem som skal kjøre persontog på Bergensbanen. Striden skal stå mellom Vy, SJ Norge og tyske Arriva i samarbeid med Tide.

    Publisert 9. des. 2019 kl. 10.11
    Oppdatert 9. des. 2019 klokken 10.12
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 179 ord
    BERGENSBANEN: Et tog på vei inn i tunnelen ved Myrdal stasjon. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix

    Kontraktssigneringen for det som kalles Trafikkpakke Vest, som omfatter togstrekningene Oslo S – Bergen, Bergen – Voss – Myrdal og Bergen – Arna, finner sted på mandag klokken 12.

    Kilder opplyser til NRK at det er Vy, SJ Norge og Arriva/Tide som ligger best an.

    – Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte at det er riktig, sier kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet til NRK om opplysningene om hvem som er med i sluttspurten.

    Vinneren av anbudet kan være de som vil betale mest for togmonopolet på Vestlandet.

    – Bergensbanen er så viktig å få for disse togselskapene at de antakelig vil være villig til å betale for å få dette anbudet, sier leder Rolf Ringdal for Norsk Lokomotivmannsforbund til kanalen.

    Fra før har britiske Go-Ahead fått tilslaget på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. De overtar driften 15. desember i år.

    Svenske SJ har på sin side fått tilslaget på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen. De begynner driften i juni neste år.

    Neste år legges også en rekke strekninger på Østlandet ut på anbud. Her signeres kontrakten i august 2021, med oppstart i desember 2022.

    (©NTB)