<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det ser ut til at vi kan glemme å få en positiv utvikling

Tall fra årets elleve første måneder viser at reklameinntektene i mediebransjen har falt med 6,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

    Publisert 16. des. 2019 kl. 11.36
    Oppdatert 16. des. 2019 klokken 11.37
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 123 ord
    INNTEKTSFALL: I november falt inntektene med 13,7 prosent sammenlignet med samme måned i 2018, ifølge tall fra Mediebarometeret. Foto: Berit Roald

    I november falt inntektene med 13,7 prosent sammenlignet med samme måned i 2018, ifølge tall fra Mediebarometeret.

    – Det ser ut til at vi kan glemme å få en positiv utvikling i 2019. Da får vi heller håpe på at 2020 blir langt bedre, skriver daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

    Tallene i Mediebarometeret er meldt inn av de største reklameprodusentene i landet, og de presenteres av Mediebyråforeningen.

    Fra januar til november 2019 falt reklameinntektene på internett med 1,9 prosent, TV falt med 9,4 prosent, radio falt med 11,6 prosent, dagpressen med 16,5 prosent og ukepressen med 24,9 prosent.

    Totalt ble det omsatt reklame gjennom mediebyråene for 8,83 milliarder kroner i perioden. I samme periode i 2018 ble det omsatt for 9,44 milliarder.