<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Domino's bedre enn ventet

Den amerikanske pizzagiganten serverer salgsvekst, resultatvekst og solid økning i utbyttet.

    Publisert 20. feb. 2020 kl. 14.36
    Oppdatert 20. feb. 2020 klokken 14.54
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 275 ord
    ESER UT: Domino's Pizza hadde netto en økning i antallet utsalgssteder globalt på 492 i fjerde kvartal. Foto: NTB Scanpix

    Domino's Pizza hadde en global salgsøkning på 7,6 prosent i fjerde kvartal, ekskludert valutaeffekter. Det fremgår av pizzakjedens kvartalsrapport.

    Hjemme i USA var salgsøkningen på sammenlignbar basis på 3,4 prosent, mens salget internasjonalt var opp 1,7 prosent.

    Antallet utsalgssteder verden rundt økte med 492 i løpet av kvartalet.

    Salgs- og butikkveksten medvirket til en inntektsvekst på 68,2 millioner dollar i perioden.

    Inntektene på totalt 1,15 milliarder dollar var bedre enn FactSet-konsensus på 1,13 milliarder, ifølge MarketWatch.

    Utbyttet opp 20 prosent

    Selskapets nettoresultat i perioden var 129,3 millioner dollar, mot 111,6 millioner i fjerde kvartal 2018.

    Inntjeningen pr. aksje var 3,12 dollar, opp fra 2,62 dollar i fjerde kvartal 2018. Justert oppgis den til 3,13 dollar aksjen, opp fra 2,62 dollar pr. aksje for ett år siden.

    Ifølge MarketWatch var FactSet-konsensus på forhånd en justert inntjening pr. aksje på 2,98 dollar.

    Styret i Domino's Pizza vedtok onsdag et utbytte på 0,78 dollar pr. aksje for kvartalet. Dette tilsvarer en vekst på 20 prosent fra selskapets foregående utbytteutbetaling.

    Domino's Pizza opererer ikke med kvartalsvis eller årlig guiding. To til tre år frem i tid venter pizzaselskapet imidlertid salgsvekst på mellom 7 og 10 prosent globalt.

    Eierskifte i Norge

    I Norge har Domino's vært etablert siden 2014. Kjeden har i dag over 40 norske utsalgssteder.

    13. februar ble det kjent at gründerne som opprinnelig tok pizzakjeden til Norge, har inngått en avtale om å kjøpe aksjemajoriteten fra den britiske hovedaksjonæren, Domino's Pizza Group, som har hatt rettighetene til Domino's-navnet her til lands.

    Eirik Bergh og Birgir Bieltvedt kjøper aksjene fra det britiske selskapet.

    Den norske virksomheten omsatte for 366 millioner kroner i fjor, etter å ha levert nær 2,5 millioner pizzaer.