<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ilagt gebyrer på flere hundre tusen for å utnytte coronafrykt

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med coronaviruset.

    Publisert 14. apr. 2020 kl. 11.18
    Oppdatert 14. apr. 2020 klokken 11.23
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 67 ord
    FORBRUKERTILSYNET: Juridisk direktør Frode Elton Haug sier at de har mottatt mange klager på annonser som spiller på coronafrykt. Foto: NTB Scanpix

    Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

    Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med koronaviruset utnyttes, mener han.

    – Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot koronaviruset, sier Haug.

    (©NTB)