<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stuper på omdømmekåring

Transportselskapet Vy faller mest på Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse blant de 50 mest profilerte selskapene i Norge.

    Publisert 25. apr. 2020 kl. 08.42
    Oppdatert 25. apr. 2020 klokken 08.43
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 175 ord
    VY: Byttet navn fra NSB 12. mars i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

    NSB skiftet i fjor navn til Vy og har nå havnet på tredje sisteplass i kåringen. Bare Facebook og Ryanair har et dårligere omdømme i Norge, skriver Dagens Næringsliv.

    – Vy har ikke vært så flinke. Det går på at de ikke leverer varene, og folk har mindre tillit til ledelsen og selskapet. De klarte å dra opp forventningene med nytt navn og stor jubel, men de har ikke klart å levere, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland til avisen.

    Navneskiftet kostet selskapet 280 millioner kroner i fjor. Vy tapte samme år konkurransen om å få kjøre tog på Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead og i Midt- og Nord-Norge mot det svenske togselskapet SJ.

    – Apeland har misforstått hvis han mener vår løsning på et svakt omdømme var å skifte navn, svarer direktør Elin Myrmel-Johansen for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy.

    Hun peker på at det sjelden er populært å skifte navn, og at de forventet et svekket omdømme da NSB, Nettbuss og Tågkompaniet ble til Vy.

    Tine og Ikea er selskapene som kommer best ut i kåringen.

    (©NTB)