Pene tall for Svindel-Ola

Risk Information Groups dager som pengesluk er over. Nå har selskapet tjent penger fire år på rad.

Publisert 14. juli 2020 kl. 19.41
Oppdatert 16. juli 2020 klokken 07.39
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 672 ord
– OK BUNNLINJE: – Vi har nådd en kritisk masse med kunder som gjør at porteføljen gir oss en god flyt, og dermed også en OK bunnlinje, sier Kjell-Ola Kleiven i Risk Information Group. Foto: Anders Horntvedt

– Vi er veldig fornøyde med tallene for 2019. Det viser at vi har befestet vår posisjonen vår, og at vi leverer i henhold til budsjetter og planer. Det gleder både aksjonærer og styret i selskapet, sier Kjell-Ola Kleiven (42), styreleder i Risk Information Group.

Han har bakgrunn fra Dun & Bradstreet, og startet i 2010 selskapet Risk Information Group.

Bedriften har som forretningsidé å gi kundene råd om hvordan de skal klare seg i en kaotisk verden, og selger konsulenttjenester innenfor områder som risiko og sikkerhetsanalyse.

Svindel-Ola

De seneste årene har Kleiven vært et kjent fjes for norske TV-seere, gjennom to sesonger av «Svindeljegerne» på TV3.

Serien har tatt for seg ulike svindelmetoder, og hvert program var bygget opp som en jakt som endte med en konfrontasjon med en eller flere svindlere.

Risk Information Group

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter21,219,7
Driftsresultat3,42,4
Resultat før skatt3,32,3
Årsresultat2,51,7

Eiere: Geir Trygve Feltstykket (19,6 %), Nodeus AB (16,8 %), Kjell-Ola Kleiven (15,1 %), Gunnar Rydning (11,2 %), andre (37,5 %).

Svindel med billetter, ferieleiligheter og firmaer som lokker med gratisprøver har vært noen av temaene i programmene.

Risk Information Group tapte 12 millioner kroner i perioden 2010-2015, men nå ser dagene som tapssluk ut til å være over: Selskapet har hatt sitt fjerde år på rad med overskudd.

Før skatt hadde selskapet 3,3 millioner kroner igjen på bunnlinjen i fjor. Det gir en resultatmargin på 15,4 millioner, noe som er det beste noen gang.

– Enda hyggeligere i 2020

– Porteføljemessig ser vi endelig ketchupeffekten av investeringene vi har gjort. Vi har nådd en kritisk masse med kunder som gjør at porteføljen gir oss en god flyt, og dermed også en OK bunnlinje, sier Kleiven.

De seneste tre årene har selskapet inngått stadig flere avtaler med banker og offentlige myndigheter.

– For 2020 kommer tallene til å bli enda hyggeligere, både når det gjelder omsetning og resultat. Vi inngår stadig nye avtaler, og effekten av det vises bedre etter hvert som tiden går, legger han til.

Vi inngår stadig nye avtaler, og effekten av det vises bedre etterhvert som tiden går
Kjell-Ola Kleiven, Risk Information Group

KETCHUPEFFEKT: – Porteføljemessig ser vi endelig ketchupeffekten av investeringene vi har gjort, sier Kjell-Ola Kleiven. Foto: Anders Horntvedt

Ifølge Kleiven er samtlige norske banker kunder. Han oppgir at bankene i all hovedsak kjøper tre typer tjenester fra selskapet. 

Det ene er ID-skannere, som brukes til verifikasjon av identitet. Det andre er tilgang til en database over personer og selskaper som er rammet av sanksjoner, dommer for hvitvasking og terrorfinansiering. Det tredje er due diligence-jobber der selskapet leverer analyser av personer og selskaper.

På plass i Danmark og Sverige

De seneste tre årene har selskapet ekspandert til Sverige og Danmark, med én ansatt i hvert land som fungerer som landsjef.

– Vi er til stede i Danmark og Sverige, og så vil ekspansjon i andre land eventuelt komme gjennom en ny strategisk satsing som er litt tidlig å nevne nå. Vi holder på med enkelte investeringer som vil kunne gi selskapet et løft i fremtiden, sier Kleiven.

Tallene fra den internasjonale virksomheten er konsolidert inn i det norske selskapet, opplyser han.

– Inntil videre går vi med underskudd i Sverige og Danmark. Det vil si at vi tar av overskuddet i Norge for å finansiere oppbyggingen ute, legger han til.

– Hvilke mørke skyer ser dere i horisonten?

– Vi må klare å holde på innovasjonsevnen i selskapet og satse på nye områder som kan gi oss den samme avkastningen eller bedre enn dem vi har i dag. I dag har vi en ledende posisjon, så fremtiden vil vise om vi klarer det samme i de nye landene vi satser i.

SNUSER PÅ NYE LAND: – Ekspansjon i andre land vil eventuelt komme gjennom en ny strategisk satsing som er litt tidlig å nevne nå, sier Kjell-Ola Kleiven styreleder i Risk Information Group. Foto: Anders Horntvedt

– Hvordan ser bedriften ut om fem år?

– Bedriften er nok som nå en nisjebedrift innen kriminalitetsbekjempende arbeid, men vi vil nok demme opp for flere former for kriminalitet enn vi gjør i dag, svarer han.